Selkouutiset | tiistai 11.8.2026
Nuorten jälkihuolto. Junayhteys Ruotsiin. Koulujen alkaminen. Sääennuste.
Kela ja lastensuojelun jälkihuolto
Aluksi uutinen lastensuojelun jälkihuollosta.
Kelan uusi linja heikentää jälkihuollon nuorten taloutta.
Jälkihuolto on nuorille, jotka ovat asuneet lastensuojelulaitoksessa.
Jos nuori opiskelee, hänen pitää nyt ottaa opintolainaa.
Aiemmin nuori sai toimeentulotukea.
Kotkalaisella Sallalla on 7 000 euroa opintolainaa.
Salla kävi myös psykoterapiassa.
Hyvinvointialue lopetti terapian, kun Salla täytti 18 vuotta.
Kelan uusi linja heikentää jälkihuollon nuorten taloutta.
Asiantuntijat pelkäävät, että muutos vaikeuttaa nuorten elämää.
Kaikki nuoret eivät uskalla ottaa lainaa.
Osalla nuorista on jo valmiiksi mielenterveyden ongelmia tai rahahuolia.
Junayhteys Ruotsiin
Nyt uutinen junaliikenteestä.
Suomesta on avattu junayhteys Ruotsiin.
Juna lähtee Oulusta ja se ajaa Kemin ja Tornion kautta Ruotsin Haaparantaan.
Junareitin avajaisia vietettiin eilen maanantaina.
Uusi junayhteys maksaa noin 2 miljoonaa euroa vuodessa.
Siitä suuren osan maksaa valtio. Myös Tornion ja Oulun kaupungit ja Meri-Lapin kehittämiskeskus maksavat osan.
Oulusta on avattu junayhteys Ruotsin Haaparantaan.
Joka päivä ajetaan 2 junavuoroa.
Oulun kaupunginjohtaja Ari Alatossava toivoo lisää junavuoroja.
”Nykyiset yhteydet palvelee pitkämatkalaisia. Tähän saataisiin päivävuoroja, jolloin se ehkä paremmin palvelisi alueen asukkaita.”
Koulujen alkaminen
Lopuksi uutinen koulujen alkamisesta.
Koulut alkavat tällä viikolla. Monissa kaupungeissa koulut alkavat keskiviikkona tai torstaina.
Liikenteeseen tulee paljon pieniä lapsia, joille liikkuminen on uutta.
Siksi myös poliisi on tehostanut taas liikennevalvontaa.
Poliisi valvoo erityisesti nopeuksia koulujen lähellä ja suojateitä.
Koulut alkavat tällä viikolla.
Kesälomien loppuminen näkyy myös kaupoissa.
Esimerkiksi koulutarvikkeita ja kosmetiikkaa myydään nyt paljon.
Myös geelikynsien ja hiustenleikkausten kysyntä kasvaa loppukesällä.
Keskiviikon sää
Vielä sääennuste.
Keskiviikkona sää on viileää ja melko tuulista.
Keskellä Suomea voi sataa vähän vettä.
Paikoin paistaa aurinko.
Aurinkoisinta on Lapissa.
Lämpötila on enimmäkseen noin 16 astetta. Idässä ja pohjoisessa on viilempää.