Selkouutiset | maanantai 10.8.2026
Poliisin toiminta. Vaatepalautukset. Yleisurheilun EM-kisat. Sääennuste.
Nuoren moponkuljettajan pysäytys
Aluksi uutinen poliisista.
Korkea viranomainen tutkii poliisin toimintaa Tuusulassa.
Poliisi pysäytti nuoren moponkuljettajan rajusti lauantaina. Tilanne näkyy videolla, jonka ihmiset kuvasivat.
Poliisiauto kiilasi mopon ojaan. Mopo törmäsi aitaan ja teräskonttiin.
Poliisin toiminta oli ehkä liian vaarallista, koska tien vieressä oli aita ja kontti. Mopoilija oli vasta nuori poika.
Korkea viranomainen tutkii nyt poliisin toiminnan.
Myös moponkuljettajan toiminta tutkitaan.
Moposta puuttui rekisterikilpi ja mopo kulki ehkä liian kovaa.
Moponkuljettaja loukkaantui vain vähän, mutta tilanteessa oli vaara loukkaantua pahasti.
Vaatteiden palautus verkkokauppoihin
Nyt uutinen verkkokauppojen vaatepalautuksista.
Suomalaiset palauttavat noin 30 prosenttia vaateostoksista.
Nämä ovat naistenvaatekauppa-Papun vaatteiden palautuksia.
Papun omistaja Tuomo Saarni sanoo, että yhden vaatteen palautuksesta tulee firmalle jopa 14 euroa kuluja.
Siksi palautukset harmittavat pieniä verkkokauppoja.
Suomalaiset palauttavat noin 30 prosenttia verkkokauppojen vaateostoksista.
Palautuksen syy on usein väärä koko.
Toinen syy on, että vaate ei tunnu tai näytä hyvältä, kun sen pukee kotona päälle.
Vaatekauppa Papu haluaa vähentää palautuksia. Tuomo Saarni sanoo, että kuvia ja tuotetietoja pitää parantaa.
Yleisurheilun EM-kisat
Lopuksi urheilu-uutinen.
Yleisurheilun Euroopan-mestaruuskisat eli EM-kisat alkavat tänään.
Kisat pidetään Birminghamissa, Britanniassa.
Kisoihin osallistuu yli 60 suomalaista yleisurheilijaa.
Moukarinheittäjä Silja Kosonen sanoo, että harjoituksissa moukari on lentänyt välillä hyvin ja välillä huonosti.
Nyt tuntuu, että heitot onnistuvat.
”Treeneissä on välillä lentänyt vähemmän ja sitten taas enemmän. Nyt näyttää ihan lupaavalta, mitä on tässä alettu keventää, niin tuntuu ihan hyvältä.”
Yleisurheilun EM-kisat alkavat tänään.
Kisat kestävät 7 päivää eli sunnuntaihin asti.
Tiistain sää
Vielä sääennuste.
Tiistaina maan etelä- ja keskiosassa sataa välillä vettä.
Välillä paistaa aurinko.
Pohjoisessa ei sada.
Lämpötila on koko maassa alle 20 astetta.