Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 9.8.2026
Poliisi kiilasi mopopojan. Budjettiehdotus. Ruokalähetit. Uusi opintoseteli. Eppu Normaalin viimeinen keikka. Suomalaisen taiteen päivä.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Poliisi kiilasi mopopojan
Avaa kuvien katselu
Poliisi ajoi autolla mopoilijan eteen. Mopo suistui pois tieltä ja törmäsi aitaan. Kuva: Yleisön kuva
Aluksi uutinen poliisin toiminnasta.
Poliisi pysäytti nuoren mopoilijan vaarallisella tavalla Tuusulassa lauantai-iltana.
Poliisi ajoi autolla mopoilijan eteen niin, että mopo suistui pois tieltä ja törmäsi aitaan. Poliisi kertoo, että mopoilija loukkaantui lievästi.
Poliisi ajoi mopoilijaa takaa, mutta se ei ole kertonut takaa-ajon syytä.
Syyttäjä tutkii poliisin toimintaa.
Budjettiehdotus
Avaa kuvien katselu
Valtiovarainministeri Riikka Purra esitteli ministeriön budjettiehdotusta ensi vuodelle. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva
Sitten taloutta.
Valtiovarainministeriö on tehnyt ehdotuksen Suomen talousarviosta eli budjetista ensi vuodelle.
Ehdotuksessa budjetin loppusumma on noin 92 miljardia euroa eli sen verran rahaa valtio käyttää ensi vuonna.
Budjetti on noin 13 miljardia euroa alijäämäinen eli Suomen pitää ottaa sen verran uutta velkaa.
Koko hallitus käsittelee budjettiehdotusta syyskuun alussa.
Wolt-ruokalähetit
Avaa kuvien katselu
Tuhannet ihmiset hakivat ruokalähetin työtä. Kuva: Selma Rita / Yle
Nyt uutinen ruokalähteistä.
Wolt-ruokalähetiksi on hakenut 27 000 ihmistä.
Haku järjestettiin, koska Wolt-firma uudistaa lähettitoimintaa.
Jatkossa jokaisella kuljettajalla pitää olla oma lähettitili. Lähettitilille ei voi ottaa sijaista, eikä sitä voi vuokrata tai myydä toiselle lähetille.
Opintoseteli
Avaa kuvien katselu
Opiskelu avoimessa korkeakoulussa kiinnostaa nuoria. Kuva: Janne Lindroos / Yle
Sitten asiaa opiskelusta.
Uusi opintoseteli kiinnostaa nuoria.
Seteli otettiin käyttöön keskiviikkona. Sitä haki heti yli tuhat nuorta.
Opintoseteli on tarkoitettu nuorille, jotka jäivät yhteishaussa ilman opiskelupaikkaa. Nuoret voivat setelin avulla opiskella ilmaiseksi avoimessa korkeakoulussa.
Opintoseteli on opetus- ja kulttuuriministeriön kokeilu, joka kestää 3 vuotta.
Eppujen viimeinen keikka
Avaa kuvien katselu
Eppu Normaali kiitti yleisöä viimeistä kertaa. Kuva: Miikka Varila / Yle
Vielä kulttuuria.
Eppu Normaali -yhtye on soittanut viimeisen keikan.
Keikka oli lauantai-iltana Tampereella Ratinan stadionilla. Sitä oli katsomassa noin 30 000 ihmistä. Keikka kesti yli 4 tuntia.
Eppu Normaali on Suomen suosituimpia rock-yhtyeitä. Yhtyeen ura kesti 50 vuotta.
Yle tallensi Eppujen viimeisen keikan. Se nähdään TV1:ssä ja Areenassa Suomen itsenäisyyspäivänä joulukuussa.
Suomalaisen taiteen päivä
Avaa kuvien katselu
Tove Janssonin omakuva. Suomalaisen taiteen päivää vietetään Tove Janssonin syntymäpäivänä. Kuva: Juha Nurminen
Tänään sunnuntaina on vietetty Tove Janssonin ja suomalaisen taiteen päivää.
Tove Jansson oli kirjailija ja kuvataiteilija. Hänet muistetaan parhaiten muumihahmoista.
Tove Janssonin syntymästä tuli tänään kuluneeksi 112 vuotta. Jansson kuoli vuonna 2001.
Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi - tavataan taas ensi viikolla!