Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 6.8.2026

Puoluekannatus. Wolt-lähetit. Koirametsät. Perjantain sää.

Puoluekannatus

Aluksi politiikkaa.

Perussuomalaisten kannatus on kasvanut.

Tämä selviää Ylen uudesta puoluekannatusmittauksesta.

Perussuomalaisten kannatus on nyt 15,6 prosenttia. Perussuomalaiset ohitti keskustan ja on nyt 3. suosituin puolue.

SDP jatkaa edelleen mittauksen 1. sijalla. Sen kannatus on lähes 24 prosenttia.

Kokoomus on sijalla 2. Sen kannatus on 17 prosenttia.

Ylen kannatusmittaus kertoo, että perussuomalaisten kannatus on kasvanut.

Wolt-lähetit

Sitten aiheena ovat ruokalähetit.

Wolt-lähetiksi haki alkukesällä 27 000 ihmistä.

Haku järjestettiin, koska Wolt-firma uudistaa lähettitoimintaa. Wolt ennakoi lakiuudistuksia ja haluaa estää harmaata taloutta.

Jatkossa jokaisella kuljettajalla pitää olla oma lähettitili. Tilin omistajan henkilöllisyys ja työlupa tarkastetaan.

Lähettitilille ei voi ottaa sijaista, eikä sitä voi vuokrata tai myydä toiselle lähetille.

Kymmenet tuhannet ihmiset ovat hakeneet Wolt-lähetiksi.

Wolt sanoo, että se yllättyi suuresta hakijamäärästä. Se ei voi tarjota työtä kaikille.

Koirametsät

Lopuksi aiheena ovat koirametsät.

Koirametsien määrä kasvaa Suomessa.

Koirametsät ovat aidattuja metsäalueita, joissa koirat voivat juosta vapaasti.

Yhteensä koirametsiä on jo lähes 120. Määrä on tuplaantunut 2 vuodessa.

Nämä kuvat ovat Ivalosta, Lapista. Siellä avattiin viime viikolla Suomen pohjoisin koirametsä.

Koirametsiä on yhä enemmän.

Koirametsässä voi kouluttaa koiraa ja alueet ovat turvallisia. Koirametsään varataan aina vuoro, josta pitää maksaa.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Huomenna idässä ja pohjoisessa sataa välillä vettä ja vähän myös ukkostaa.

Maan etelä- ja keskiosassa on tuulinen päivä.

Aurinko paistaa Etelä-Suomessa sekä Pohjois-Lapissa.