Selkouutiset | keskiviikko 5.8.2026
Rajaturistit. Alkon aukiolo. Aasipula. Sää.
Itärajan turistit
Aluksi uutinen itärajasta.
Suomen itäraja kiinnostaa turisteja.
Turistit käyvät katsomassa rajaa, vaikka se on ollut kiinni joulukuusta 2023 lähtien.
Raja suljettiin, kun Venäjä alkoi päästää sen yli turvapaikanhakijoita Suomeen.
Kaakkois-Suomen rajanylitypaikoilla käy silti useita turisteja viikoittain.
Amerikkalainen Jason Blom vieraili Vaalimaalla heinäkuussa. Hän yllättyi siitä, että raja Suomen ja Venäjän välillä todella on kokonaan kiinni.
Koska tie rajalle on suljettu, turistit käyvät aitojen luona ja lähtevät sitten pois.
Alkon aukiolo
Sitten uutinen Alkon myymälöistä.
Alko aikoo laajentaa sunnuntain aukioloa.
Alkoholilain muutos tuli voimaan heinäkuun alussa. Sen jälkeen Alkon myymälät ovat voineet olla auki myös sunnuntaina.
Alkolla on yhteensä noin 360 myymälää. Niistä 35 on nyt auki myös sunnuntaisin.
Alko aikoo laajentaa sunnuntain aukioloa uusiin myymälöihin.
Alko kertoo, että sunnuntain aukiolosta on tullut asiakkailta hyvää palautetta.
Aasipula
Lopuksi aiheena ovat aasit.
Suomessa on pulaa aaseista.
Uusi laki eläinten hyvinvoinnista sanoo, että aasilla pitää olla seurana oma lajitoveri eli toinen aasi.
Tähän asti aasilla on usein ollut kaverina poni tai hevonen. Tutkimukset kuitenkin kertovat, että aasi ja hevonen eivät voi täysin ymmärtää toisiaan. Sen takia aasi tarvitsee aasikaverin.
Kymmenet aasinomistajat haluavat nyt ostaa toisen aasin. Sen takia Suomessa on pulaa aaseista.
Torstain sää
Vielä sääennuste.
Torstaina sää on isossa osassa maata sateista ja voi ukkostaa.
Tuuli on puuskaista maan etelä- ja keskiosassa.
Lämpötilat jäävät osassa maata 20 asteen alapuolelle.