Selkouutiset | tiistai 4.8.2026
Budjetti. Omaishoitajat. Kotieläinpihat. Sää
Suomen ensi vuoden budjetista ehdotus
Aloitamme uutisella Suomen valtion budjetista.
Rahaministeriö alkoi neuvotella tänään Suomen budjetista vuodelle 2027.
Rahaministeriö tekee hallitukselle ehdotuksen siitä, miten Suomen valtio käyttää rahaa ensi vuonna.
Rahaministeri Riikka Purra sanoo, että Suomi joutuu ottamaan velkaa 13 miljardia euroa.
Suomi joutuu ottamaan paljon velkaa, koska valtiolla ei ole rahaa kaikkiin tärkeisiin menoihin.
Tänään alkoivat neuvottelut Suomen valtion ensi vuoden budjetista.
Purra sanoo, että hallitus ei ehdota uusia säästöjä ensi vuodelle. Hallitus kertoi säästöistä jo keväällä.
Moni vanhus on omaishoitaja
Seuraavaksi uutinen vanhusten hoidosta kotona.
Moni vanhus hoitaa omaa, vanhaa puolisoa. He ovat omaishoitajia, koska julkista kotihoitoa on vaikea saada.
Suurin osa omaishoitajista on naisia, jotka ovat eläkkeellä.
93-vuotias Helka Kivelä on omaishoitaja. Hän hoitaa kotona miestään Jussia.
Kivelä on ollut omaishoitaja lähes 10 vuotta. Kotihoito käy auttamassa Kivelän kotona kolme kertaa viikossa. Kivelän tyttäret auttavat isän hoitamisessa.
Moni vanhus hoitaa omaa, vanhaa puolisoa.
Helka Kivelä sanoo, että välillä miehen hoitaminen on raskasta.
Kotieläintilat ovat suosittuja matkakohteita
Lopuksi kerromme suositusta matkailukohteesta.
Moni suomalainen haluaa käydä kesälomalla maatilalla, jossa on kotieläimiä.
Suomessa on jo 200 kotieläinpihaa. Niissä voi tutustua maatilan eläimiin, kuten vuohiin, kanoihin ja lampaisiin.
Pieksämäellä on maatila, jossa voi käydä katsomassa tosi harvinaisia kotieläimiä.
Vesipuhvelipuistossa vesipuhvelit syövät ja tallovat rantakaislikkoa. Se parantaa järven vettä.
– Ihana, kun ne tuli tohon lähelle ja tosi pitkään oli tossa. Sai aika läheltäkin kattoo. Pääs vähän kattomaan, miten ne laumassa käyttäytyy ja vähän leikkivätkin keskenään ja muuta.
Keskiviikon sää
Vielä sääennuste.
Keskiviikkona sää vaihtelee.
Lännessä sataa. Muualla on enemmän poutaa eli ei sada.
Lämpötilat ovat enimmäkseen alle 20 astetta.