Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | maanantai 3.8.2026

Opintolaina. Veronpalautukset. Vaatekauppa ja Temu. Sää

Monella vaikeuksia maksaa opintolainaa

Ensin uutinen opintolainasta.

Monella nuorella aikuisella ei ole rahaa maksaa opintolainaa takaisin. Syynä ovat työttömyys ja opintolainojen korkojen nousu.

Kela joutuu nyt maksamaan ennätyksellisen paljon opintolainoja takaisin pankeille. Kela maksaa lainoja takaisin, koska opintolaina on valtion takaamaa lainaa.

Kela maksaa myös ennätyksellisen paljon avustuksia, jotta ihmisillä on rahaa maksaa opintolainoja pois.

Monella nuorella aikuisella ei ole rahaa maksaa opintolainaa takaisin.

Opintolainaa voi olla tuhansia euroja.

Veronpalautuksia yli miljardi euroa

Seuraavaksi tietoa veronpalautuksista.

Tänään maksetaan veronpalautuksia yli 2 miljoonalle suomalaiselle.

Veronpalautuksia saa, jos on maksanut liikaa veroja. Viime vuonna suomalaiset maksoivat yhteensä yli miljardi euroa liikaa veroja.

Yli 300 000 suomalaista maksoi veroja liian vähän. He joutuvat maksamaan puuttuvia veroja eli mätkyjä.

Tänään maksetaan veronpalautuksia yli 2 miljoonalle suomalaiselle.

Verohallinto varoittaa, että nyt on liikkeellä paljon huijausviestejä, jotka liittyvät veronpalautuksiin.

Suomalaiset erikoiskaupat kilpailevat Temun kanssa

Lopuksi uutinen halvasta muodista.

Aasialaisissa isoissa verkkokaupoissa ja suomalaisissa erikoiskaupoissa myydään paljon samoja vaatteita.

Esimerkiksi erilaiseen tyyliin erikoistunut Cybershop myy vaatteita, joita voi tilata halvalla myös Temusta tai Amazonista.

Cybershopin toimitusjohtaja kertoo, että he ostavat vaatteita samalta kiinalaiselta valmistajalta kuin Temu. He eivät voi kuitenkaan myydä vaatteita yhtä halvalla kuin Temu.

Toimitusjohtaja kertoo, että he tarkastavat jokaisen vaatteen laadun, toisin kuin Temu.

Cybershopin liikevaihto on pienentynyt Temun takia. Toimitusjohtaja kertoo, että Temu vaikuttaa kaikkiin kauppoihin:

– Ihan sama myytkö ämpäreitä tai myytkö muttereita. Ihan sama mitä sä myyt, niin Temusta löytyy ja varmasti halvemmalla.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Tiistaina sää on vaihtelevaa.

Lapissa sataa ja ukkostaa.

Muualla Suomessa on pääosin poutaista, eli ei sada.

Lämpötilat ovat 14–23 astetta.