Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 2.8.2026

Maastopalot. Suomen talous. Marjakauppa. Afrikkalainen sikarutto. Heinäkuun sää.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Euroopan maastopalot

Palomies palavan metsän edessä.

Avaa kuvien katselu

Maastoa palaa nyt myös Kreikassa. Kuva: Vasilis Psomas / EPA

Aluksi kerromme maastopaloista.

Lounais-Ranskan iso maastopalo on saatu hallintaan. Ranskan sisäministeri kertoo, että palo ei ole vielä sammunut, mutta tuli ei enää etene.

Maastopalo syttyi yli viikko sitten. Se levisi yli 40 000 hehtaarin alueelle, ja uhkasi Bordaux’n kaupunkia. Yli 200 000 ihmistä joutui pakenemaan paloa. He pääsevät nyt tulemaan takaisin kotiin.

Maastopaloja on sammutettu myös Espanjassa, Kreikassa ja Turkissa. Espanjassa tilanne on jo parempi, mutta Kreikassa kova tuuli vaikeuttaa sammutustyötä.

Länsi- ja Etelä-Euroopassa kesä on ollut helteinen. Kuumassa säässä maastopalot leviävät helposti.

Suomen talous

Sitten talousuutisia kotimaasta.

Suomen talous kasvaa. Talous kasvoi keväällä melkein prosentin.

Talous kasvaa, koska ihmiset ostavat tavaroita ja käyttävät palveluita enemmän kuin aikaisemmin.

Marjakauppa

Valkoinen sanko, jossa on mustikoita, lehtiä ja oksia, seisoo harmaalla asfalttipinnalla.

Avaa kuvien katselu

Suomalaiset ovat innostuneet poimimaan ja myymään mustikoita ja muita luonnonmarjoja. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Luonnomarjojen kauppa on nyt vilkasta.

Marjafirmat kertovat, että marjojen myyjiä on nyt kolminkertainen määrä viime vuoteen verrattuna. Marjakauppaa käydään vilkkasti myös verkossa.

Suomalaiset ovat innostuneet poimimaan luonnonmarjoja, koska niistä saa nyt hyvän hinnan. Marjafirmat maksavat esimerkiksi mustikoista noin 4,5 euroa litralta. Se on 3 euroa enemmän kuin viime vuonna.

Afrikkalainen sikarutto

Raja-aitaa rajavyöhykkeellä Virolahdella.

Avaa kuvien katselu

Sairaat villisiat ovat ehkä tulleet Venäjältä, sillä itärajan esteaidassa on aukkoja. Kuva: Antro Valo / Yle

Sitten aiheena on uusi eläintauti.

Suomesta on löytynyt afrikkalaista sikaruttoa.

Itärajalta Virolahdelta löytyi villisikoja, jotka ovat kuolleet afrikkalaiseen sikaruttoon. Löytöpaikan lähellä ei nyt saa sienestää tai marjastaa, tehdä metsätöitä tai ulkoiluttaa koiraa.

Afrikkalainen sikarutto on vakava tauti, joka leviää helposti. Ihmiseen se ei tartu, mutta sika tai villisika kuolee tautiin.

Afrikkalaista sikaruttoa ei ole aiemmin ollut Suomessa.

Heinäkuun sää

Synkät sadepilvet täyttävät taivaan. Alareunassa kattojen harjoja ja puiden latvoja.

Avaa kuvien katselu

Sadepilvet lähestyvät Helsinkiä. Kuva: Tina Lundán / Yle

Vielä asiaa heinäkuun säästä.

Heinäkuu oli sateinen maan länsiosissa. Ilmatieteen laitos kertoo, että vettä satoi paikoin jopa harvinaisen paljon.

Eniten satoi Multialla Keski-Suomessa. Siellä vettä tuli heinäkuun aikana noin 220 millimetriä.

Hellepäiviä oli heinäkuussa yhteensä 15. Aurinko paistoi silti tavallista vähemmän koko maassa.

Heinäkuun ylin lämpötila oli noin 31 astetta. Se mitattiin 12. heinäkuuta Pyhtäällä Kaakkois-Suomessa.

Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi - tavataan taas ensi viikolla!