Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 1.8.2026
Uimataito
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Suomalaisten uimataito on heikentynyt.
Tuhansien järvien maassa uimataito on kuitenkin tärkeä turvallisuustaito. Hyvä uimataito voi pelastaa hengen.
Nyt kerromme asiasta lisää.
Uimataito rapisee
Avaa kuvien katselu
Uimareita Helsingin uimastadionilla. Kuva: Ilkka Loikkanen / Yle
Kansallinen uimataitotutkimus kertoo, että suomalaisten uimataito on heikentynyt.
Kymmenen vuotta sitten peruskoulun kuudesluokkalaisista 76 prosenttia osasi uida. Neljä vuotta sitten kuudesluokkalaisista osasi uida enää 55 prosenttia.
Ohita infografiikka
Myös aikuisista vain vähän yli puolet osaa uida. Kyselytutkimuksessa vuonna 2022 noin 40 prosenttia aikuisista sanoi, että ei osaa uida kunnolla.
Suomen Uimaopetus- ja hengenpelastusliitto sanoo, että kaikkein hatarin uimataito on maahanmuuttajilla.
Mitä pitää osata?
Avaa kuvien katselu
Suomessa lapset alkavat usein opetella uimista jo ennen kouluikää. Kuva: Soila Ojanen / Yle
Suomessa on uimataidolle samat vaatimukset kuin muissa Pohjoismaissa. Mitä siis pitää osata?
Ihmisen pitää ensin hypätä syvään veteen, niin että pää käy pinnan alla. Sen jälkeen pitää uida ilman taukoja 200 metriä. Tästä matkasta vähintään 50 metriä pitää uida selkäuintia. Kun ihminen osaa tämän kaiken, silloin hän osaa uida.
Suomessa uimaopetus aloitetaan usein jo lapsena. Monet lapset käyvät uimakouluissa jo ennen kouluikää.
Peruskoulussa uimaopetus on osa opetussuunnitelmaa. Tavoite on, että peruskoulun jälkeen kaikki lapset osaavat uida.
Vesipätevyys
Avaa kuvien katselu
Stiina Haapalehto kokeilee, miltä tuntuu joutua veteen vaatteet päällä. Kuva: Juuso Stoor / Yle
Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto antoi viime syksynä uudet ohjeet uimaopetukseen. Tärkeää on nyt vesipätevyys.
Vesipätevyys tarkoittaa sitä, että ihminen osaa toimia turvallisesti vedessä ja veden lähellä.
Uimataito on osa vesipätevyyttä, mutta yksin se ei riitä. Lisäksi on hyvä oppia esimerkiksi hengenpelastustaitoja, uimaan vaatteet päällä ja käyttämään pelastusliiviä.
Vesipätevä ihminen osaa ehkäistä hukkumisia.
Kertaus
Avaa kuvien katselu
Mohanan Manu, Advik Manu ja Anjali Devi Mini Gopakumar käyvät koko perhe uimakoulua Imatralla. Kuva: Tiina Jutila / Yle
Viikon uutinen kertoi uimataidosta. Kerrataan vähän.
Uimataito on Suomessa tärkeä kansalaistaito.
Uimaopetus alkaa jo lapsena. Tavoitteena on, että peruskoulun jälkeen kaikki osaavat uida.
Uimaopetuksessa puhutaan nykyään vesipätevyydestä. Se tarkoittaa sitä, että ihminen osaa toimia turvallisesti vedessä ja veden lähellä.
Tässä kaikki. Huomenna on vuorossa Uutisviikko selkosuomeksi, tavataan taas silloin!