Selkouutiset | torstai 30.7.2026
Marjakauppa. Turun hautalöytö. Kesäfestivaalit. Sää.
Luonnomarjojen kauppa
Aluksi asiaa marjakaupasta.
Luonnonmarjojen kauppa on nyt vilkasta.
Marjafirmat kertovat, että marjojen myyjiä on jopa kolminkertainen määrä viime vuoteen verrattuna.
Mustikan ja hillan myyjiä on paljon myös verkon kauppapaikoilla.
Suomalaiset ovat innostuneet poimimaan luonnonmarjoja, koska niistä saa nyt paremman hinnan kuin aiempina vuosina.
Marjafirmat maksavat esimerkiksi mustikoista noin 4,5 euroa litralta. Se on 3 euroa enemmän kuin viime vuonna.
Suomalaiset myyvät nyt marjoja ennätysmäärin.
Soili Toura myy mustikoita marjafirmalle. Tällä kertaa hän on poiminut marjoja noin 20 sankollista.
Toura kertoo, että mustikoita on tänä vuonna paljon. Hän on ansainnut mustikoita keräämällä noin 1000 euroa viikossa.
Turun hautalöytö
Sitten arkeologiaa.
Turun tuomiokirkossa on tehty harvinainen hautalöytö.
Kirkon lattian alta löytyi hauta, jossa oli noin100 vainajaa.
Hauta on keskiajalta, eli se on melkein 600 vuotta vanha.
Hauta löytyi, koska Turun tuomiokirkossa tehdään parhaillaan peruskorjausta.
Kesän festivaalit
Vielä uutinen kesän festivaaleista.
Ylen vertailu kertoo, että kesän musiikkifestivaalit keräävät parhaiten yleisöä Pohjois-Suomessa.
Esimerkiksi viime viikonlopun Qstock-festivaali Oulussa myytiin loppuun. Qstock myytiin loppuun jo 13:tta kertaa peräkkäin.
Myös ensi viikonlopun Simerock Rovaniemellä myydään loppuun jo 4:ttä kertaa.
Pohjois-Suomessa festivaalit vetävät hyvin yleisöä, sillä kilpailua on vähemmän kuin etelässä.
Esimerkiksi Helsingin seudulla festivaaleja on jo niin paljon, että kaikkiin ei riitä yleisöä.
Perjantain sää
Vielä sääennuste.
Huomenna iltapäivällä idässä on kuuma, ja siellä paistaa myös aurinko.
Lännessä sataa ja ukkostaa.
Illalla sadetta ja ukkosta on myös pohjoisessa ja idässä.