Selkouutiset | keskiviikko 29.7.2026
Järvien kunto. Maahanmuuttajat ja uimataito. Suomen MM-ralli. Torstain sää.
Järvien kunto
Aluksi aiheena on järvien kunto.
Joka 5. järvi voi huonosti Suomessa.
Ongelmia on etenkin Etelä- ja Länsi-Suomen järvissä.
Järviä kuormittavat maatalous ja metsätalous. Järviin valuu esimerkiksi pellolta typpeä ja fosforia. Ne sotkevat järven tasapainoa. Järvi voi rehevöityä eli kasvien määrä lisääntyy ja vesi samenee.
Joka 5. järvi voi huonosti.
Suomen järvet ovat myös tummempia kuin ennen. Valo ei pääse syvälle ja järvistä voi hävitä eliölajeja.
Maahanmuuttajat ja uimataito
Sitten aiheena on maahanmuuttajien uimataito.
Maahanmuuttajat voivat opetella uimaan uimakoulussa.
Kaupungit ja kunnat järjestävät kesällä uimakouluja rannalla.
Tässä Intiasta Suomeen muuttanut perhe on uimakoulussa Imatralla. Kylmä sää ei haittaa. He haluavat oppia uimaan ja harjoittelevat ahkerasti.
Perheen äiti Anjali Devi Mini Gopakumar kertoo, että hän osaa nyt uida paremmin kuin ennen.
Maahanmuuttajat voivat harjoitella uimataitoa uimakoulussa.
Moni maahanmuuttaja ei osaa uida. Viime kesänä useita maahanmuuttajaperheiden lapsia joutui vaaraan rannalla ja uima-altaalla.
Suomen MM-ralli
Lopuksi aiheena on ralliautoilu.
Keski-Suomessa ajetaan loppuviikon ajan MM-rallia.
Rallikilpailua ajetaan Jyväskylässä ja sen ympäristössä. Osa rallin erikoiskokeista ajetaan Jyväskylän keskustassa.
Rallin vuoksi liikenteessä voi olla ruuhkaa ja poikkeusreittejä. Paikalle odotetaan paljon yleisöä.
Suomen MM-rallia ajetaan torstaista sunnuntaihin Keski-Suomessa.
Yksi rallin ennakkosuosikeista on suomalainen Sami Pajari. 24-vuotias Pajari voitti heinäkuun puolivälissä Viron MM-rallin.
Torstain sää
Vielä sääennuste.
Torstaina sää on lähes koko maassa poutaista eli ei sada.
Päivä on myös aurinkoinen.
Lämpötilat nousevat osin jopa hellelukemiin.