Selkouutiset | tiistai 28.7.2026
Ranskan ja Espanjan maastopalot. Romutuspalkkio. Älysienestys. Sää.
Ranskan ja Espanjan maastopalot
Aluksi maastopaloista Euroopassa.
Ranskassa riehuvat tuhoisat maastopalot.
Pahimmat palot ovat Gironden alueella Lounais-Ranskassa. Liekit ovat tuhonneet jo 42 000 hehtaaria maastoa.
Maastopalot jatkuvat seitsemättä päivää. Yli 200 000 ihmistä on joutunut jättämään kodin.
Ranskan presidentti Emmanuel Macron piti eilen hätäkokouksen ja vieraili tuhoalueella.
Sisäministeri kertoi, että palo synnytti viikonloppuna erityisen ukkospilven. Se aiheutti voimakkaita tuulia, ja palavaa ainetta lensi ympäri maastoa.
Tällaista pilveä ei ole ennen havaittu Ranskassa.
Ranskan lisäksi maastopalot aiheuttavat tuhoa Espanjassa, jossa helle pahenee jälleen. 100 000 ihmistä on jättänyt kodin. 77 000 hehtaaria on palanut 3 provinssin alueella.
Suomen ulkoministeriö kehottaa suomalaisia välttämään paloalueita ja seuraamaan paikallisten viranomaisten ohjeita.
Romutuspalkkio
Sitten romutuspalkkiosta.
Pienituloiset voivat pian saada jopa 6000 euron tuen täyssähköauton hankintaan. Edellytys on vanhan bensiini - tai dieselauton romutus eli kierrättäminen.
Romutuspalkkion voi käyttää uuden tai käytetyn sähköauton ostoon.
Palkkiolla voi myös liisata eli vuokrata täyssähköauton pitkäaikaiseen käyttöön.
Romutuspalkkion tukihaku alkaa ehkä ensi vuoden lopulla. Tuensaajan tuloraja on noin 25 000 euroa vuodessa.
Asia vaatii vielä eduskunnan hyväksymisen.
Älysienestys
Lopuksi sienestyksestä.
Itä-Suomen yliopiston tutkijat haluavat helpottaa sienestystä teknologialla.
Älylasien avulla voi ehkä tulevaisuudessa erottaa esimerkiksi herkkutatit paremmin kuin paljain silmin.
Älylaseihin voi ainakin teoriassa laittaa tekniikkaa, jolla voi valita sienilajin. Tekniikka on spektrikuvantaminen.
Itä-Suomen yliopiston tutkijat uskovat, että teknologia voi kolminkertaistaa sienestämisen tehokkuuden. Meneillään on vasta tutkimus, eikä rahoitusta vielä ole.
Sää
Vielä sääennuste.
Keskiviikkona sää on suuressa osassa maata poutainen.
Pohjoisessa kuitenkin voi vielä sataa vähän.
Lämpötila koko maassa on noin 20 astetta.