Selkouutiset | maanantai 27.7.2026
Parveketurvallisuus. Aalto Works. Eeva Kilpi. Unikeko. Sää.
Parveketarkastukset
Aluksi turvallisuudesta.
Suomessa voi olla paljon vaarallisia lasiparvekkeita.
Toimitusjohtaja Ari Laitinen Parvekekorjaamosta sanoo, että parvekkeet pitää tarkastaa. Kyse on parvekkeista, joissa on lasikaiteet ja jotka on rakennettu ennen vuotta 2023.
Suurin onnettomuusriski on alareunan tukipala, joka kannattelee lasia. Kun tukipala heikkenee, lasi voi pudota, jos siihen nojaa.
Suomessa voi olla paljon vaarallisia lasiparvekkeita.
Pahimmillaan vika on voinut olla 10 parvekkeessa noin 50 asunnon talossa.
Aalto maailmanperintöluetteloon
Sitten suomalaisesta arkkitehtuurista.
Alvar Aallon arkkitehtuuria on hyväksytty Unescon maailmanperintölistalle.
Listalle hyväksyttiin 13 kohteen kokonaisuus. Sen suunnittelijoita ovat Alvar, Aino ja Elissa Aalto.
Joukossa ovat Finlandia-talo Helsingissä, Jyväskylän yliopiston Aalto-kampus, Paimion parantola ja Sunilan tehtaan asuinalue Kotkassa.
Aalto Works -sarja on Suomen 8. Unescon maailmanperintökohde.
Luetteloon hyväksytään vain erityisen arvokkaita kulttuuri- ja luontokohteita.
Eeva Kilven muistotilaisuus
Nyt muistotilaisuuteen.
Suomalaiset ovat jättäneet jäähyväisiä kirjailija Eeva Kilvelle.
Eeva Kilpi kuoli kesäkuun lopussa. Hän oli 98-vuotias.
Kilven muistotilaisuus oli yleisölle avoin. Se järjestettiin Helsingin Karjala-talossa.
Eeva Kilven tuotanto oli laaja. Teoksissa näkyivät erityisesti naisten ja evakkojen elämä sekä luonnonsuojelu.
Kilpi syntyi Karjalan Hiitolassa, joka jäi sodan jälkeen nykyisen Venäjän alueelle.
Sadat ihmiset halusivat jättää jäähyväiset kirjailija Eeva Kilvelle.
Tämän vuoden unikeko
Tänään on unikeonpäivä.
Unikeonpäivää on vietetty Suomessa todennäköisesti jo keskiajalla.
Uskomus kertoo, että jos unikeonpäivän aamuna makaa pitkään, nukuttaa koko vuoden.
Virallinen unikeko on tänä vuonna Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom.
Unikeko molskautetaan mereen Naantalin vanhankaupungin rannassa.
Sää
Vielä sääennuste.
Tiistaina suuressa osassa maata voi sataa ja ukkostaa. Ukkonen voi olla voimakasta.
Lämpötila jää laajalti alle 20 asteen.