Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 26.7.2026
Alvar Aallon arkkitehtuuri. Garden Helsinki. Espanjan ja Ranskan maastopalot. Tiesortumat. Rapukausi.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Alvar Aallon arkkitehtuuri
Avaa kuvien katselu
Aalto Works -sarjaan kuuluvat esimerkiksi Finlandia-talo Helsingissä, Paimion parantola ja Lakeuden risti Seinäjoella. Kuva: Anna Aaltonen / Yle, Annika Holmbom / Yle, Pasi Takkunen / Yle
Aluksi uutinen Alvar Aallon arkkitehtuurista.
Suomalaisen arkkitehdin Alvar Aallon työt on hyväksytty Unescon maailmanperintöluetteloon.
Luetteloon hyväksyttiin 13 kohdetta, jotka Alvar Aalto on suunnitellut yhdessä Aino ja Elissa Aallon kanssa. Mukana ovat esimerkiksi Finlandia-talo Helsingissä, Jyväskylän yliopiston Aalto-kampus, Paimion parantola ja Sunilan tehtaan asuinalue Kotkassa.
Aalto Works -niminen sarja on Suomen 8. maailmanperintökohde.
Unescon maailmanperintöluetteloon hyväksytään vain erityisen arvokkaita kulttuuri- ja luontokohteita, joita halutaan suojella ja säilyttää.
Garden Helsinki
Avaa kuvien katselu
Hallitus antoi eduskunnalle viime tiistaina tiedonannon Garden Helsinki -areenan tukipäätöksestä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle
Sitten uutinen Garden Helsinki -areenasta. Siitä on puhuttu paljon jo pari viikkoa.
Eduskunta keskeytti viime tiistaina kesäloman, kun hallitus antoi sille tiedonannon Garden Helsinki -areenahankkeen tukipäätöksestä.
Hallitus lupasi areenalle 35 miljoonaa euroa viime vuoden keväällä. Hallitus kuitenkin perui tuen viime maanantaina.
Kansanedustajat halusivat tietää, miksi hallitus alunperin lupasi rahaa areenan rakentamiseen.
Keskustelun jälkeen kansanedustajat äänestivät hallituksen ja pääministerin luottamuksesta. Hallitus sai eduskunnan luottamuksen äänin 101-90.
Maastopalot
Avaa kuvien katselu
Palomiehet sammuttavat maastopaloa lähellä Madridia. Kuva: Cesar Manso / AFP
Sitten aiheena ovat Espanjan ja Ranskan maastopalot.
Espanjassa ja Ranskassa sammutetaan isoja maastopaloja.
Espanja on julistanut palojen takia hätätilan esimerkiksi Madridin ja Toledon alueille. Ranskassa tuli leviää maan lounaisosassa lähellä Bordeaux’n kaupunkia.
Jo yli 300 000 ihmistä on evakuoitu, eli he ovat joutuneet lähtemään pois kotoa pakoon maastopaloja.
Tiesortumat
Avaa kuvien katselu
Soutujoentie romahti Multialla Keski-Suomessa rankkasateen takia. Kuva: Jussi Lindroos / Yle
Suomessa satoi viime viikonloppuna niin rankasti, että monet ajotiet sortuivat.
Useat tiet olivat viikko sitten sunnuntaina poikki sortumien takia. Tiesortumia oli etenkin Tampereen seudulla ja Keski-Suomessa.
Rankkasade tekee reikiä etenkin soratielle ja pehmentää tien pohjaa.
Rapukausi
Avaa kuvien katselu
Rapukausi kestää lokakuun loppuun asti. Kuva: Arttu Kuivanen / Yle
Lopuksi uutinen rapukaudesta.
Kesän rapukausi on alkanut. Rapusaaliista odotetaan tänä vuonna normaalia. Suomessa pyydetään kauden aikana noin 3,5 miljoonaa rapua.
Rapukausi jatkuu lokakuun loppuun asti.
Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi - tavataan taas ensi viikolla!