Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 25.7.2026

Marjanpoimijat jäivät ilman viisumia

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Suomeen tulee tänä vuonna vain vähän marjanpoimijoita ulkomailta. Marjanpoimijat eivät voi tulla, koska he eivät saaneet viisumia Suomeen.

Nyt kerromme asiasta lisää.

Ihmiskauppariski esti viisumit

Thaimaalainen marjanpoimija poimii mustikoita kuusamolaisessa metsässä.

Avaa kuvien katselu

Vain runsaat sata thaimaalaista marjanpoimijaa sai viisumin Suomeen tänä kesänä. Kuva: Janne Järvinen / Yle

Suomen metsissä on tänä kesänä vain vähän luonnonmarjojen poimijoita ulkomailta. Thaimaassa noin 2200 poimijaa haki viisumia Suomeen, mutta Suomen Bangkokin edustusto hylkäsi suurimman osan hakemuksista.

Vain 123 poimijaa sai viisumin. He tulevat Suomeen heinäkuun loppuun mennessä.

Ulkoministeriö sanoo, että jokaista viisumia harkittiin tarkkaan. Ihmiskauppariski oli yksi syy kielteisille viisumipäätöksille. Thaimaalaisten marjanpoimijoiden ihmiskaupasta on annettu Suomessa jo 2 tuomiota.

Marjojen hinta nousee

Tummia ja vaaleampia mustikoita ihmisen kämmenellä.

Avaa kuvien katselu

Poimijapulan takia mustikat jäävät tänä kesänä metsään, sanovat marjafirmat. Kuva: Marianne Mattila / Yle

Thaimaalaisten poimijoiden kotiin jääminen on katastrofi suomalaisille marjafirmoille.

Marjafirmat sanovat, että mustikat ja muut luonnonmarjat jäävät nyt metsään, koska poimijoita ei ole tarpeeksi. Muutama firma voi myös joutua lopettamaan toiminnan.

Poimijapula nostaa myös kotimaisen marjan hintaa. Kaupat taas joutuvat myymään entistä enemmän ulkomaisia pakastemarjoja.

Työttömät nuoret marjaan

Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra poseeraa kameralle. Takana näkyy järvimaisema.

Avaa kuvien katselu

Valtiovarainministeri Riikka Purra. Kuva: Birgitta Vuorela / Yle

Valtiovarainministeri Riikka Purra puolustaa Suomen tiukkaa viisumilinjaa. Hän ihmettelee, miksi suomalaisiin metsiin pitää tuoda marjanpoimijoita ulkomailta, kun samaan aikaan Suomessa on paljon työttömiä nuoria.

Työelämätutkija Anu Järvensivu sanoo, että thaimaalaisia poimijoita ei voi korvata suomalaisilla nuorilla. Ulkomaalaiset poimijat voivat tehdä pitkiä työpäiviä ja matkustaa pitkiä matkoja.

Suomalaisia nuoria raskas työ ei houkuttele. Suomalainen nuori voi myös myydä marjat itse. Hän ei tarvitse siihen firmaa avuksi, Järvensivu sanoo.

Luonnonmarjoista on tulossa tänä kesänä hyvä sato. Marja-alalla toivotaan nyt, että runsas sato innostaa suomalaiset poimimaan marjoja myös teollisuuden tarpeisiin.

Kertaus

Marjanpoimijan jaloissa kaksi ämäpärillistä puolukoita.

Avaa kuvien katselu

Luonnonmarjoista kuten mustikasta ja puolukasta on tulossa hyvä sato. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Viikon uutinen selkosuomeksi kertoi luonnonmarjoista ja niiden poimijoista. Kerrataan vähän.

Suomeen tulee tänä kesänä vain runsaat 100 marjanpoimijaa Thaimaasta.

Yli 2000 poimijaa jäi ilman viisumia esimerkiksi ihmiskauppariskin takia.

Suomalaiset marjafirmat sanovat, että marjat jäävät nyt metsään, kun poimijoita ei ole.

Tässä kaikki tällä kertaa. Kuulemiin!