Selkouutiset | perjantai 24.7.2026
Nokian nousu. Museokortin vaikutukset. Kimalaistutkimus. Sää.
Nokian tulos
Aluksi tulosuutinen.
Tietoliikennealan yhtiö Nokia on tehnyt hyvän tuloksen. Nokian liikevoitto nousi 18 prosenttia ja oli suurempi kuin odotettiin.
Myynti tekoälyasiakkaille ja pilvipalveluasiakkaille kasvoi 105 prosenttia. Tilauksia on 2,8 miljardin euron arvosta.
Tekoälyn noste ja datakeskukset ovat Nokialle yhä arvokkaampia.
Nokia on tehnyt hyvän tuloksen.
Osakkeen arvo on vuodessa yli kaksinkertaistunut.
Asiantuntijat sanovat, että Nokia on syntymässä nyt uudelleen. Nokia oli aiemmin maailman ylivoimaisesti suurin matkapuhelinvalmistaja. Myöhemmin Nokia keskittyi tietoverkkoihin.
Museokortti
Nyt Museokortista.
Suosittu Museokortti on lähes kaksinkertaistanut museoiden kävijämäärän. Samalla kertalippujen hinnat ovat kaksinkertaistuneet.
Museokortti tuli käyttöön vuonna 2015. Museokortti on suomalaisten museoiden yhteinen pääsylippu. Vuosihinta on nyt 86 euroa.
Museo saa korttikävijästä noin puolet pääsylipun hinnasta. Rahaa on tullut sitä enemmän, mitä korkeampi pääsylipun hinta on ollut. Se on nostanut lippujen hintaa.
Hintoja on nostanut myös yleisen hintatason nousu.
Museokortti on kaksinkertaistanut museoiden kävijämäärän ja kertalippujen hinnat.
Ensi vuonna voimaan tulee hintakatto, joka on hieman alle 24 euroa. Sitä kalliimmista hinnoista museot eivät saa Museokortti-korvausta.
Kimalaistutkimus
Nyt uutinen kimalaisista.
Kimalaisten pörräämistä on seurattu uuden teknologian avulla.
Tyrvännön Marja ja Vihannes oy halusi tehostaa mansikoiden ja vadelmien pölytystä. Tunneleihin asennettiin viime kesänä kuuntelulaitteita.
Huomattiin, että pölytys on aktiivisinta kello 10 ja 15 välillä.
Kimalaisia on seurattu uuden teknologian avulla.
Havaintojen perusteella tilalla kimalaispesät tehtiin parempiin paikkoihin keskelle tunneleita.
Sää
Vielä sääennuste.
Sää on epävakainen, eli aina välillä sataa.
Idässä voi paistaa aurinko. Lännessä on pilvistä.
Lämpötila on 15 ja 21 asteen välillä.