Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 23.7.2026

Sähkön hinta. Suomen väkiluku. Suomenhevonen. Perjantain sää.

Sähkön hinta

Aluksi uutinen sähkön hinnasta.

Sähkö voi olla ensi talvena kallista.

Sähkön hinta voi nousta, koska vesivoiman tuotanto on nyt heikkoa Pohjoismaissa. Myös Iranin sota vaikuttaa sähkön hintaan.

Suomessa joka 4. kotitalous ostaa pörssisähköä, jonka hinta vaihtuu. Yleisempi on määräaikainen sähkösopimus, jossa hinta pysyy samana sopimuksen ajan.

Sähkö voi olla kallista ensi talvena.

Sähkön hinnan ennustaminen on kuitenkin vaikeaa. Tilanne voi muuttua, jos esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa sataa syksyllä paljon.

Suomen väkiluku

Sitten aiheena on väkiluku.

Suomen väkiluku oli kesäkuun lopussa noin 5,65 miljoonaa.

Tilastokeskus kertoo, että alkuvuonna väkiluku kasvoi hyvin vähän. Määrä kasvoi vain 16 ihmisellä.

Väestökasvu johtuu edelleen maahanmuutosta. Suomeen muutti tammi-kesäkuussa lähes 20 000 ihmistä. Poismuuttoja oli noin 14 000.

Suomen väkiluku oli kesäkuun lopussa noin 5,65 miljoonaa.

Alkuvuonna syntyi lähes 24 000 lasta. Se on enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna.

Suomenhevonen

Lopuksi eläinuutinen.

Suomenhevosia syntyy vähemmän kuin ennen.

Suomenhevosia on syntynyt viime vuosina alle 1 000 vuodessa. Se on kriittinen raja.

Vaarana on, että suomenhevosen geneettinen monipuolisuus vähenee. Se tarkoittaa, että hevoset ovat liian läheistä sukua keskenään, eikä varsoja voida teettää. Myös lajin terveys voi heikentyä.

Suomenhevosia syntyy yhä vähemmän.

Suomenhevosia käytetään paljon ravihevosina.

Suomenhevosia oli mukana myös Suomen sotajoukoissa. Toisessa maailmansodassa palveli yli 100 000 suomenhevosta.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Pohjoisessa sataa vettä. Myös muualla voi sataa välillä. Aurinko paistaa Turun seudulla.

Lämpötila on 12 ja 20 asteen välillä.