Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | keskiviikko 22.7.2026

Garden-luottamusäänestys. Ratinan puukotustuomio. Pienydinvoimalat. Sää.

Pääministerin ja hallituksen luottamus

Aluksi politiikkaa.

Hallitus ja pääministeri Petteri Orpo ovat saaneet eduskunnan luottamuksen. Eduskunta oli eilen koolla täysistunnossa kesken kesän istuntotauon.

Eduskunta antoi luottamuksen pääministerille äänin 101 – 90 ja koko hallitukselle samalla äänijakaumalla.

Äänestys järjestettiin Garden Helsinki -hallin rahoituksen takia. Hallitus teki 35 miljoonan euron ehdollisen rahoituspäätöksen viime vuonna.

Oppositio epäili, että vaalirahoitus tai entisen kokoomusministeri Jan Vapaavuoren vaikuttajaviestintä eli lobbaus vaikutti päätökseen.

Keskustelu hallituksen luottamuksesta kesti yhdeksän tuntia. Puheenvuoroja käytettiin yli 180.

Hallitus ja pääministeri saivat äänestyksissä luottamuksen.

Tuomio puukotuksista Ratinassa

Sitten oikeudesta.

Tampereen Ratinan joukkopuukottaja on saanut tuomion. Käräjäoikeus tuomitsi hänet yhdeksän ja puolen vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen.

24-vuotias mies sai tuomion kolmesta murhan yrityksestä ja yhdestä törkeästä pahoinpitelystä.

Oikeuden vaarallisuusarviossa sanotaan, että mies on erittäin vaarallinen vanki.

Hän puukotti neljää ihmistä Tampereella kauppakeskus Ratinan lähellä viime kesänä. Puukottaja valitsi heidät sattumanvaraisesti.

Hänet tuomittiin 9 ja puolen vuoden ehdottomaan vankeuteen.

Pienydinvoimalat

Lopuksi ydinvoimasta.

Neljä suomalaista kaupunkia selvittää pienydinvoimaloiden rakentamista. Ne on tarkoitus tehdä kaukolämmön tuotantoon.

Hanke on pisimmällä Kuopiossa Itä-Suomessa.

Pienydinvoimala voi olla lähempänä asutusta kuin suuri ydinvoimala. Jouni Niemelä on huolissaan, jos voimala tulee lähelle kotia.

- Viralliset tiedot sanoo, että 280 metriä olis tuosta talolta, että kyllähän se aika takapihalle tuohon on tulossa.

Yhden reaktorin teho on 50 megawattia. Pienydinvoimalan teknologia on sama kuin isoissa ydinvoimaloissa.

Kuopion lisäksi pienydinvoimalaa suunnittelevat Helsinki, Jyväskylä ja Kerava.

Sää

Vielä sääennuste.

Torstaina sää on vaihtelevaa. Päivä on pääosin poutainen, mutta hajanaisia sadekuuroja voi tulla.

Lämpötilat jäävät 20 asteen alapuolelle.