Selkouutiset | tiistai 21.7.2026
Työttömyys. Hallitus ja Garden-hanke. Britannian uusi pääministeri. Rapukausi. Keskiviikon sää.
Valitettavasti lähetyksen tekstitys puuttuu teknisen ongelman vuoksi. Pahoittelut! Voit lukea tekstin alapuolelta.
Työttömyys
Aluksi aiheena on työttömyys.
Työttömien määrä kasvoi kesäkuussa.
Tilastokeskus kertoo, että työttömiä oli lähes 300 000. Se on hieman enemmän kuin vuosi sitten.
Työttömyysaste oli 10,5 prosenttia.
Työttömien määrä kasvoi kesäkuussa. Työtilanne on heikentynyt erityisesti 25–34-vuotiailla.
Hallitus ja Garden-hanke
Sitten politiikkaa.
Hallitus ei tue enää Garden Helsinki -hanketta.
Asiasta päättivät hallituspuolueiden puheenjohtajat yhdessä. Vielä aiemmin hallitus lupasi hankkeelle rahaa.
Nyt pääministeri Petteri Orpo sanoo, että hallihanke on pienentynyt ja viivästynyt. Siksi hallitus ei enää tue Garden Helsinki -hanketta.
Myös eduskunnassa on puhuttu tänään hallista ja hallituksen toimista. Oppositio haluaa tietää, miksi hallitus lupasi hallihankkeeseen rahaa.
Britannian uusi pääministeri
Sitten uutinen Britanniasta.
Britanniassa on uusi pääministeri. Työväenpuolueen johtaja Andy Burnham nimitettiin pääministeriksi eilen.
Burnham oli aiemmin Manchesterin pormestari.
Britannian pääministeri on vaihtunut usein. Burnham on jo 7. pääministeri 10 vuoden sisällä.
Rapukausi
Lopuksi aiheena on rapukausi.
Rapukausi on alkanut.
Kalatalouden keskusliitto sanoo, että rapusaaliista odotetaan normaalia. Lämpimät vedet ovat auttaneet rapujen lisääntymistä.
Suomessa pyydetään joka vuosi noin 3,5 miljoonaa rapua. Suurin osa saaliista on täplärapua.
Rapukausi käynnistyi keskipäivällä. Se jatkuu lokakuun loppuun asti.
Rapujen pyydystämiseen pitää olla lupa. Lisäksi pitää maksaa kalastusmaksu valtiolle.
Keskiviikon sää
Vielä sääennuste.
Keskiviikkona sää on vaihtelevaa.
Idässä ja osin Lapissa voi sataa vähän. Muualla on poutaa.
Lämpötila on osassa maata hyvin viileä.