Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 19.7.2026

Eduskunta koolle kesätauolta. Puukotuskuolema ja räjähdyskuolema. Veronpalautukset. Kuuttikuolemat. Britannian pääministeri.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Eduskunta keskeyttää kesätauon

Aluksi sisäpolitiikkaa.

Valtioneuvosto kokoontuu maanantaina ylimääräiseen yleisistuntoon. Hallitus käsittelee tiedonantoa Helsingin Garden-hallihankkeesta.

Hallitus päätti aiemmin varata hankkeelle 35 miljoonan euron ehdollisen tuen. Oppositio on arvostellut pääministeri Petteri Orpoa ja päätöstä.

Eduskunta kokoontuu käsittelemään tiedonantoa tiistaina.

Eduskunta siis keskeyttää loman. Istuntokausi on keskeytetty Suomessa historian aikana vain 7 kertaa.

Ilmakuva Helsingin jäähallista ja sen ympäristöstä, taustalla Töölönlahti ja kaupungin rakennuksia.

Avaa kuvien katselu

Monitoimihalli tulisi jäähallin viereiselle tontille, jossa on nyt pysäköintialue. Kuva: Jade Silpo / Lehtikuva

Kuolemat kadulla ja ruutitehtaalla

Ambulanssi Nammon Vihtavuoren tehtaan alueella.

Avaa kuvien katselu

Ambulanssi Nammon Vihtavuoren tehtaan alueella. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Noin 80-vuotias nainen on kuollut puukotuksessa Helsingin Kontulassa

Teko tapahtui lauantaina julkisella paikalla metroaseman edessä.

Poliisi otti kiinni 50-vuotiaan miehen, joka pakeni tapahtumapaikalta.

Yksi ihminen on kuollut keskiviikkona räjähdyksessä Nammon Vihtavuoren ruutitehtaalla Laukaassa.

Onnettomuustutkintakeskus kertoo, että räjähdys sai alkunsa paineputken sahaamisesta. Kuollut henkilö oli ulkopuolisen urakoitsijan edustaja.

Tehtaassa on kesätauko.

Veronpalautukset

Veroilmoitus.

Avaa kuvien katselu

Tilinumeroita puuttuu erityisesti nuorilta ensikertalaisilta. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Nyt uutinen veroista.

Veronpalautus uhkaa viivästyä lähes 33 000 ihmiseltä. Syy on tilinumeron puuttuminen.

Palautuksia on lähes 2,2 miljoonaa euroa.

Tilinumeroita puuttuu erityisesti nuorilta ensikertalaisilta.

Tilinumero pitää ilmoittaa OmaVerossa viimeistään 27. heinäkuuta. Jos tilinumero puuttuu, veronpalautus pitää lunastaa myöhemmin Nordea-pankista.

Kuuttikuolemat

Kuollut saimaannorppa katiskan sisällä rannalla.

Avaa kuvien katselu

Kuollut saimaannorppa katiskan sisällä rannalla. Kuva: Metsähallitus

Sitten uhanalaisesta luonnosta.

Jo 9. saimaannorpan poikanen eli kuutti on kuollut pyydykseen tänä kesänä. Viime viikonloppuna veneilijä löysi Pitkällä Pihlajavedellä kuolleen kuutin katiskasta.

10 edellisen vuoden aikana keskimäärin 6 norppaa on kuollut vuodessa pyydyksiin.

Kuolleita norppia on tullut tietoon tänä vuonna yhteensä 37. Metsähallituksella ei ole tietoa siitä, mistä kasvu pyydyskuolemissa johtuu.

Saimaannorppa on erittäin uhanalainen. Saimaannorppa elää vain Saimaa-järvessä Itä-Suomessa.

Britannian uusi pääministeri

Andy Burnham puhujakorokkeella, taustalla lukee Labour Leadership 2026.

Avaa kuvien katselu

Britannian työväenpuolueen johtaja ja tuleva päämministeri Andy Burnham. Kuva: Henry Nicholls / AFP

Vielä ulkomailta.

Britanniassa työväenpuolueen johtajaksi on valittu Andy Burnham.

Hänestä tulee maanantaina Britannian seuraava pääministeri. Edellinen pääministeri Keir Starmer erosi viime kuussa.

Burnham on jo 7. Britannian pääministeri 10 viime vuoden aikana.

Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!