Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 18.7.2026
Retkeilyn suosio kasvaa.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Kesälomakausi on nyt vilkkaassa vaiheessa.
Retkeily ja telttailu Suomessa kiinnostaa ulkomaalaisia. Samaan aikaan valtion retkeilypaikoilla on paljon muutoksia.
Nyt kerromme retkeilystä lisää.
Telttailu ja pakuelämä ovat suosittuja
Avaa kuvien katselu
Sveitsiläinen Heinz Kronauer on matkaillut samalla autolla jo lähes 50 vuotta. Kuva: Jukka Lehto / Yle
Retkeily on elämäntapa, jonka vapaus viehättää. Suurimmassa osassa Suomen kaupungeista on leirintäalue.
Telttailu, matkailuautoilu ja ”van life” kasvattavat suosiota. Van life eli pakuelämä tarkoittaa esimerkiksi pakettiauton muuttamista liikkuvaksi kodiksi.
Leirintäalueiden mökkejä varataan nyt vähemmän kuin ennen.
Suurissa kaupungeissa on usein leirintäalue
Avaa kuvien katselu
Rastilan leirintäalue Helsingissä kesällä 2026. Kuva: Jukka Lehto / Yle
Suomen retkeilyalueet ja leirintäalueet houkuttelevat yhä enemmän ulkomaalaisia turisteja. Ulkomaalaisten osuus on kasvanut joka vuosi.
He arvostavat sitä, että Suomen leirintäalueille voi mennä ilman ennakkovarausta. Silloin matkaa ei tarvitse suunnitella ennakkoon.
Ulkomaalaiset myös sanovat, että retkeilijä näkee paljon. Silloin voi nähdä myös luontoa, ei pelkästään kaupunkeja.
Kansallispuistot ja retkeilyalueet
Avaa kuvien katselu
Urjan taukopaikka, josta puuhuolto loppuu. Urja sijaitsee Nuuksion kansallispuistossa Espoossa. Kuva: Matti Myller / Yle
Suomessa Metsähallitus hoitaa kaikkia kansallispuistoja. Metsähallitus tuottaa myös maksuttomia retkeilypalveluja.
Metsähallitus on nyt vähentänyt taukopaikkojen huoltoa, koska rahaa ei ole tarpeeksi. Monessa paikassa ei enää ole esimerkiksi polttopuita.
Suomen Retkeilyliitto varoittaa, että luonto kärsii. Ihmiset keräävät polttopuita metsistä ja kulkevat kävelyreittien ulkopuolella.
Jotkin retkeilypaikat voivat myöhemmin siirtyä kuntien huolenpitoon.
Puskaparkit
Avaa kuvien katselu
Puskaparkki Jyväskylän Säynätsalossa. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle
Puskaparkit ovat yhä suositumpia.
Puskaparkki tarkoittaa esimerkiksi matkailuautolla leiriytymistä muualla kuin leirintäalueella. Tällaisia paikkoja ovat rannat, metsänreunat ja pysähdyspaikat.
Kaikkialla ei pidetä puskaparkeista. Matkailijat aiheuttavat joskus häiriöitä ja jättävät alueelle roskia.
Suomessa ovat voimassa jokaisenoikeudet. Se tarkoittaa, että tilapäinen oleskelu ja yöpyminen on sallittua siellä, missä liikkuminenkin on sallittua.
Oleskelu ei saa aiheuttaa häiriötä tai haittaa toisille tai ympäristölle.
Suojelualueilla liikkumista voidaan kuitenkin rajoittaa.
Kertaus
Avaa kuvien katselu
Suomessa jokaisenoikeudet antaa paljon mahdollisuuksia nauttia luonnosta. Nimi oli aiemmin jokamiehenoikeudet.
Kerrataan vielä.
Telttailu, matkailuautoilu ja van life eli pakuelämä kasvattavat suosiota.
Ulkomaalaiset tykkäävät retkeillä Suomessa, sillä paikkaa ei tarvitse varata ennakkoon.
Suomessa ovat voimassa jokaisenoikeudet.
Tässä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!