Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | perjantai 17.7.2026

Vuokra-asunnot. Eduskunta ja Garden-hanke. Mansikkapula. Lauantain sää.

Vuokra-asunnot

Aluksi aiheena ovat vuokra-asunnot.

Vuokra-asuntoja etsitään nyt paljon.

Vuokra-asuntomarkkinoilla on vuoden kiireisin aika. Lähes 60 000 uutta opiskelijaa etsii asuntoa heinä-elokuussa.

19-vuotias Oskari Kurki etsii asuntoa Tampereelta. Hän on saanut opiskelupaikan Tampereen yliopistosta.

Sopivaa vuokra-asuntoa ei ole vielä löytynyt. Kurki on yllättynyt, miten vaikeaa asunnon löytäminen on.

Vuokra-asuntoja etsitään nyt paljon.

Kalleinta vuokra-asuminen on Helsingissä, Tampereella ja Turussa.

Eduskunta ja Garden-hanke

Sitten aiheena on politiikka.

Eduskunta käsittelee tiistaina Helsingin Garden-hankkeeseen liittyvää kiistaa.

Puhemies Jussi Halla-aho on kutsunut eduskunnan koolle. Näin eduskunnan kesätauko keskeytyy.

Eduskunnan kesätauon keskeyttäminen on harvinaista.

Hallitus antaa istunnossa tiedonannon Garden-hankkeen rahoituspäätöksestä. Sen jälkeen eduskunta voi äänestää hallituksen luottamuksesta.

Eduskunta käsittelee tiistaina Helsingin Garden-hankkeeseen liittyvää kiistaa.

Hallitus on saanut paljon kritiikkiä Garden-hankkeen tukemisesta. Hankkeessa yksityiset firmat haluavat rakentaa uuden monitoimihallin Helsinkiin.

Mansikkapula

Lopuksi aiheena on mansikka.

Suomessa on paikoin mansikkapula.

Mansikkaa on nyt myynnissä vähemmän kuin yleensä heinäkuussa.

Viime päivien kovat sateet ovat tuhonneet avomaan mansikan satoa. Myös viileä sää on hidastanut välillä mansikan kypsymistä.

Suomessa on paikoin mansikkapula.

Mansikka on myös kallista. Esimerkiksi 5 kilon mansikkalaatikko voi maksaa 60 euroa.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Sateet yleistyvät Suomessa. Etelässä on vielä lämmintä.

Pohjoisessa on poutaa eli ei sada.

Sunnuntaina sataa paljon.