Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 16.7.2026

Orpo ja Garden-hanke. Ylinopeus. Jalkapallon MM-kisat. Perjantain sää.

Orpo ja Garden-hanke

Aluksi aiheena on hallikiista.

Pääministeri Petteri Orpo puolustaa hallituksen toimia Helsingin Garden-hankkeessa.

Orpo oli eilen illalla vieraana Ylen A-studiossa.

Orpo sanoo, että hallitus käsittelee Garden-hankkeen tukirahoja uudelleen syyskuussa.

Hallitus myönsi hallihankkeelle 35 miljoonaa euroa tukirahaa. Päätös on herättänyt paljon arvostelua, sillä rahaministeriö ei kannattanut tukea. Hankkeessa on myös mukana kokoomuksen eli Orpon puolueen tukijoita.

Orpo vakuuttaa, että kyse ei ole korruptiosta:

– Minä ymmärrän sen, että tämähän ei näytä siis oikeasti varmasti hyvältä ja moni miettii, että onko tässä jotain hämärää. Mutta minä voin vakuuttaa, että ei ole.

Pääministeri Orpo puolustaa hallituksen toimia Helsingin Garden-hankkeessa.

Oppositiopuolueet haluavat, että eduskunta keskeyttää kesätauon ja kokoontuu käsittelemään asiaa.

Ylinopeus

Sitten aiheena on ylinopeus.

Poliisi on tiukentanut ylinopeuden valvontaa. Nyt myös pienestä ylinopeudesta voi saada sakkoa.

Lievästä ylinopeudesta määrätyt sakot ovat lisääntyneet vuodessa yli 80 prosenttia. Kaikkiaan sakkoja kertyi yli 140 000 kappaletta.

Lievä ylinopeus tarkoittaa, että ylinopeutta on alle 10 kilometriä tunnissa.

Poliisi on tiukentanut ylinopeusvalvontaa. Tavoite on vähentää liikenneonnettomuuksia.

Jalkapallon MM-kisat

Lopuksi jalkapalloa.

Jalkapallon MM-kisojen loppuottelussa pelaavat Argentiina ja Espanja.

Argentiina voitti eilen illalla välierässä Englannin. Lopputulos oli 2-1.

Espanja puolestaan voitti tiistaina Ranskan.

Jalkapallon MM-finaali pelataan Yhdysvalloissa sunnuntai-iltana. Maailmanmestaruutta tavoittelevat Argentiina ja Espanja.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Sää on lähes koko maassa poutainen eli ei sada.

Etelässä on lämmintä noin 25 astetta.

Pohjoisessa on vähän viileämpää.