Selkouutiset | keskiviikko 15.7.2026
Tekoäly politiikassa. Pauligin muutos. Merivartijat ensihoitajina. Sää.
Tekoäly politiikassa
Aluksi tekoälystä politiikassa.
Moni äänestäjä voi käyttää tekoälyä oman ehdokkaan etsimiseen.
Yle selvitti, mitä Googlen tekoäly kertoo nykyisistä kansanedustajista.
Kävi ilmi, että tekoäly voi pitää poliitikon omia mainoslauseita yleisinä totuuksina. Tekoäly ei välttämättä tunnista objektiivista tietoa.
Tietojenkäsittelytieteen professori Teemu Roos sanoo, että tekoälyn tiivistelmiä on mahdollista ohjailla. Kun poliitikko laittaa jonkin tiedon mahdollisimman moneen paikkaan, tekoäly alkaa nostaa tätä tietoa esiin.
Moni äänestäjä voi käyttää tekoälyä ehdokkaan etsimiseen. Eduskuntavaalit ovat ensi keväänä.
Ilmastonmuutos ja Pauligin kahvi
Sitten kahvimarkkinoista.
Ilmastonmuutoksen seuraukset yleistyvät ja haittaavat kahvipensaiden satoa. Se on ajanut kahvialan jätti Pauligin muuttamaan toimintaa.
Noin 5 vuotta sitten Paulig päätti tehdä käänteen ruokateollisuuteen.
Yhtiö on ostanut useita yhtiöitä muualta Euroopasta. Nyt se on Euroopan markkinajohtaja texmex-ruokatuotteissa. Liikevaihdosta suurin osa on nyt ruokaa
Pauligin kahvipaahtimo perustettiin vuonna 1876 Helsingissä.
Paulig tuottaa edelleen Vuosaaren paahtimossa jopa sata miljoonaa kahvipakettia vuodessa. Kahvibisnes on kuitenkin ollut arvaamatonta, koska ilmastonmuutos on haitannut kahvisatoa.
Merivartijat ensihoidossa
Vielä hoitotyöstä.
Merivartijat ovat toimineet ensihoitajina Saaristomerellä tänä kesänä. Merivartijat ovat auttaneet hyvinvointialuetta ensivastetehtävissä.
Tehtäviä on ollut noin 30. Merivartijat ovat olleet ensimmäisenä paikalla kesämökeillä 10 tapauksessa.
Yhteistyön tavoite on saada apu mahdollisimman nopeasti perille.
Merivartijat ovat aiemmin antaneet vastaavaa apua Suomenlahdella.
Merivartijat ovat toimineet kesällä ensihoitajina. Heidät on koulutettu jopa synnytyksiä varten.
- Sairaala voi kyl olla mukavampi paikka synnyttää kuin meijän partiovene.
Sää
Lopuksi sääennuste.
Torstaina sää on aurinkoista suuressa osassa Suomea.
Lämpötilat nousevat lähes koko maassa 20 asteen yläpuolelle.
Osassa maata voi olla hellettä.