Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | tiistai 14.7.2026

Kela ja kalliit lääkkeet. Robottibussi. Uhanalaiset kasvit. Sää.

Kela ja kalliit lääkkeet

Aluksi lääkkeistä.

Syöpälääkäri varoittaa Kelan linjauksesta, joka koskee lääkekorvauksia. Kela on lopettanut joidenkin kalliiden lääkkeiden korvaamisen, jos ne annetaan julkisessa terveydenhuollossa.

Samalla kulut siirtyivät hyvinvointialueille. Päätös koskee esimerkiksi kalliita syöpälääkkeitä.

Johtava ylilääkäri Johanna Mattson HUSin Syöpäkeskuksesta sanoo, että potilaat voivat olla eriarvoisessa asemassa eri hyvinvointialueiden välillä.

Kela on lopettanut joidenkin kalliiden lääkkeiden korvaamisen. Muutos koskee uusia potilaita. Alueet tekevät lopullisen hankintapäätöksen lääkkeistä, jotka annetaan sairaalassa.

Päätös on herättänyt huolta esimerkiksi syöpäjärjestöissä.

Sosiaali- ja terveysministeriön osastopäällikkö Anna Cantell-Forsbom rauhoittelee huolia. Laki sanoo, että julkisessa terveydenhoidossa lääkkeet ovat osa hoitoa.

Robottiautot

Sitten automaattiajoneuvoista.

Euroopan unioni ja Suomi ottavat kiinni Kiinan ja USA:n etumatkaa robottiautojen kehityksessä.

Suomi liittyi kesäkuussa EU:n julkilausumaan. Se helpottaa automaattisten ajojärjestelmien testaamista maiden rajojen yli.

Tampereella Hervannan vieressä robottibussin testit ovat nyt ohi. Bussi kulkee ilman kuljettajaa.

Bussi ajaa Lintuhytissä kaupallista vuoroliikennettä etävalvonnassa.

Uhanalaiset kasvit

Sitten uhanalaisista kasveista.

Tamperelainen tutkija on tehnyt bisneksen uhanalaisten kasvien kasvattamisesta. Kasvi on uhanalainen, kun se on vaarassa hävitä sukupuuttoon.

Jere Niemisen firma on Suomessa alan ensimmäisiä. Se kerää luonnonvaraisten kasvien siemeniä ja kasvattaa taimia.

Niitä käytetään uhanalaisten kasvien vahvistamiseen.

Niemisen yritys kasvattaa myös rauhoitettuja kasveja poikkeusluvalla.

Siemenet ja kasvit käytetään esimerkiksi kaupunkien ennallistamisprojekteihin.

Sää

Vielä sääennuste.

Maan etelä- ja länsiosassa paistaa aurinko ja on hellettä.

Pohjoisessa on pilvistä. Lämpötila on siellä alle 20 astetta.

Lapissa tulee joitakin sateita.