Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | maanantai 13.7.2026

Mustikka ja puolukka. Ravintolat. Lahden joukkotappelu. Tiistain sää.

Mustikka ja puolukka

Aluksi aiheena on marjasato.

Mustikka- ja puolukkasato on tänä vuonna hyvä.

Mustikan pölytys onnistui hyvin maan etelä- ja keskiosissa. Luonnonvarakeskus kertoo, että etenkin Etelä-Suomessa mustikoita on paljon.

Suuressa osassa maata mustikat ovat jo kypsiä, ja niitä voi poimia.

Myös puolukkasadosta on tulossa hyvä koko maassa. Marjat ovat kuitenkin vielä raakoja. Puolukkaa poimitaan usein elo-syyskuussa.

Mustikkaa ja puolukkaa kasvaa tänä vuonna hyvin.

Suomessa kuka tahansa voi poimia marjoja metsästä. Se kuuluu jokaisenoikeuksiin.

Ravintolat

Sitten aiheena ovat ravintolat.

Ravintola-alalla menee huonosti. Tilanne on huonompi kuin koskaan aikaisemmin.

Viime vuonna ravintolat tekivät yli 300 konkurssihakemusta. Se on ennätysmäärä.

Ravintoloita myös lopetti enemmän kuin uusia ravintoloita perustettiin. Näin ei ole käynyt koskaan ennen.

Ravintola-alalla menee nyt huonosti.

Ravintola-alalla on vaikeaa, koska talous on alamäessä ja hinnat ovat nousseet. Myös korona-aika teki toiminnasta hankalaa.

Lahden joukkotappelu

Lopuksi aiheena on väkivalta.

Lahdessa tapahtui lauantaina joukkotappelu. Poliisi otti kiinni lähes 50 ihmistä.

Tappelijat olivat kahden jalkapallojoukkueen faneja. Joukkueet FC Lahti ja HJK pelasivat myöhemmin samana päivänä.

Osa tappelijoista oli peittänyt kasvonsa. He heittelivät myös soihtuja ja rikkoivat paikkoja.

Poliisi otti viikonloppuna Lahdessa kiinni kymmeniä ihmisiä joukkotappelussa.

Jalkapalloseurat ja Suomen Palloliitto tuomitsevat väkivallan.

FC Lahden ja HJK:n fanit ovat tapelleet myös aikaisemmin.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Maan etelä- ja keskiosissa paistaa aurinko. Lämpötila on noin 25 astetta.

Lapissa on pilvistä ja viileämpää.