Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 12.7.2026
Marjaviisumit. Ravintola-ala. Parvekkeet. Tangokuninkaalliset. Yhdistetty olympialaisissa.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Marjojen hinta nousee
Avaa kuvien katselu
Kuva: Janne Järvinen / Yle
Aluksi uutinen marjakaupasta.
Luonnonmarjojen hinta nousee tänä kesänä. Syy on se, että Suomeen ei tule ulkomailta marjanpoimijoita.
Marjafirmojen toiminnassa on ollut hyväksikäyttöä ja muita väärinkäytöksiä
Ravintola-alalla menee huonosti
Avaa kuvien katselu
Ravintola Kairo Kotkassa. Kuva: Antro Valo / Yle
Sitten ravintoloista.
Ravintola-alalla menee nyt huonosti. Tilanne on huonoin koko tilastoÂhistorian aikana.
Viime vuonna ravintoloita haettiin konkurssiin ennätysmäärä, yli 300. Ensimmäistä kertaa ravintoloita lopetti enemmän kuin uusia perustettiin.
Esimerkiksi koronapandemia, hintojen nousu ja talouden laskusuhdanne ovat haitanneet ravintola-alaa.
Vaaralliset parvekkeet
Avaa kuvien katselu
Poliitisit tutkivat parvekekaidetta Helsingin Hietalahdessa syksyllä 2025. Kuva: Kristiina Lehto / Yle
Nyt vaarallisista parvekkeista.
Kiinteistöyhtiö Sato on asettanut 1 600 parveketta käyttökieltoon pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.
Kiellot perustuvat Onnettomuustutkintakeskus Otkesin ilmoitukseen onnettomuusuhasta. Ilmoitus koski parvekkeita, joissa putoamissuoja on sementtikuituista levyä.
Taustalla on onnettomuus Helsingin Hietalahdessa viime syyskuussa. Nainen kuoli, kun hän horjahti ja putosi parvekekaiteen levyn läpi maahan.
Kesäkuussa Vantaan Tikkurilassa mies kuoli, kun hän putosi parvekkeen lasikaiteen läpi.
Pääkaupunkiseudun rakennusvalvonnat ovat antaneet taloyhtiöille kehotuksen. Parvekkeiden ja terassien turvallisuus pitää tarkistaa, jo niissä on lasikaiteita.
Uudet tangokuninkaalliset
Avaa kuvien katselu
Uusi tangokuningatar on Raija Mäntyniemi. Tangokuninkaaksi valittiin Juho Punkeri. Kuva: Jouni Soikkeli
Vielä kulttuuria.
Lauantai-iltana valittiin uudet tangokuninkaalliset. Tangomarkkinat pidettiin Seinäjoella Etelä-Pohjanmaalla.
Uusi tangokuningatar on Raija Mäntyniemi. Tangokuninkaaksi valittiin Juho Punkeri.
Mäntyniemen voitto on historiallinen. Hän ensimmäinen romaninainen, joka on voittanut tangofinaalin.
Yhdistetty olympialaisissa
Avaa kuvien katselu
Eero Hirvonen, Minja Korhonen, Ilkka Herola ja Wille Karhumaa yhdistetyn kuvakollaasissa. Kuva: Getty Images, Lehtikuva, EPA
Lopuksi urheilua.
Yhdistetty ei ole mukana vuoden 2030 talviolympialaisissa Ranskassa. Asiasta päätti kansainvälisen olympiakomitean johtokunta.
Yhdistetty on laji, jossa kilpaillaan maastohiihdossa ja mäkihypyssä.
Laji on ollut mukana talviolympialaisissa aivan ensimmäisistä kisoista asti. Ne järjestettiin Chamonix’ssa vuonna 1924.
Suomelle päätös on ikävä, koska viime talvena suomalaiset menestyivät lajissa hyvin.
Tässä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!