Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 11.7.2026
Kesän sääilmiöt.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Tänä kesänä sää on ollut paljon uutisissa.
Keski-Euroopassa kuuma sää on aiheuttanut tuhansien ihmisten kuoleman.
Suomessa on ollut rankkasateita, mutta silti kaivot kuivuvat ja vedenpinnat ovat alhaalla.
Nyt kerromme säästä lisää.
(Viikon uutinen selkosuomeksi ei tule tänään Radio Suomessa, jossa menee illalla lähetys Tangomarkkinoilta. Selkouutisten lähetyksen voi kuunnella tässä nettisivulla, Areenassa ja Yle Mondossa.)
Sateista huolimatta kaivot kuivuvat
Avaa kuvien katselu
Pieksämäellä Olavi Nenosen kuusirenkaisen kaivon pohjalla on muutama kymmenen senttiä vettä. Tänä kesänä Nenosen mökillä ei konepestä pyykkiä. Kuva: Esa Huuhko / Yle
Suomessa on ollut heinäkuussa rankkasateita. Se helpotti niitä, jotka kärsivät helteistä. Helleraja on 25 celsiusastetta.
Pohjavedet ovat kuitenkin alhaalla. Kaikki vesi ei imeydy maaperään, kun vettä sataa paljon lyhyessä ajassa. Vesi valuu pintaa pitkin järviin, jokiin ja mereen.
Talvi oli vähäluminen, ja kevät tuli aikaisin. Kesän rankkasateet ovat nostaneet kosteuden vain tavalliselle tasolle. Siksi kaivot kuivuvat eri puolilla Suomea.
Pohjaveden pinta maan alla on joillakin alueilla alempana kuin moneen kymmeneen vuoteen.
Myös suurten järvien vedenpinta voi olla kymmeniä senttejä alempana kuin tavallisesti.
Ohita infografiikka
Länsi-Euroopassa hellekuolemia
Avaa kuvien katselu
Saksan Berliinissä helpotusta helteeseen haetaan suihkulähteestä. Kuva: Mimmi Nietula / Yle
Eri puolilta Eurooppaa on kerrottu jo tuhansista kuolemista, jotka liittyvät helteeseen. Esimerkiksi Saksassa yli 5000 ihmistä kuoli huhtikuun ja kesäkuun lopun välisenä aikana.
Kesäkuun lopulla helleaalto rikkoi kaikkien aikojen lämpöennätyksiä monessa Euroopan maassa.
Erityisesti Etelä-Euroopassa on syttynyt pahoja maastopaloja. Ainakin 12 ihmistä on kuollut ja yli 20 on edelleen kateissa Etelä-Espanjan Andalusiassa metsäpalossa.
Asiantuntijat varoittavat sään ääri-ilmiöistä
Avaa kuvien katselu
Maastopaloja Espanjan Andalusiassa. Kuva: Jose Jordan / AFP
Ilmatieteen laitoksen vanhempi tutkija Joonas Merikanto korostaa, että kesäkuun lämpöennätykset eivät ole irrallisia poikkeamia. Merikanto sanoo, että ne ovat osa nopeaa ilmastonmuutosta.
Maailman terveysjärjestön WHO:n johtaja Tedros Adhanom Ghebreyesus varoittaa, että helleaalto vaarantaa eurooppalaisten terveyden.
YK:n ilmastopaneelin johtaja Jim Skea on sanonut, että lämpötilat ylittävät jotkin tieteelliset ennusteet. Hän varoittaa, että Euroopassa koetaan lisää ääri-ilmiöitä, kun planeetta lämpenee.
Kertaus
Avaa kuvien katselu
Maapallon lämpeneminen lisää sään ääri-ilmiöitä. Jossain voi olla ankaraa kuivuutta, jossain rankkasateita ja tulvia. Kuva: Gabriel Bendahan
Kerrataan vielä.
Keski-Euroopassa helteen takia on kuollut tuhansia ihmisiä.
Suomessa on ollut rankkasateita, mutta kaivot kuivuvat ja vedenpinnat ovat alhaalla.
Sunnuntaille on annettu hellevaroitus maan etelä- ja keskiosiin. Maan eteläosissa on varoituksia myös rankkasateista ja tulvista.
Tässä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!