Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 9.7.2026

Nato-kokous. Marjojen hinta. Sähkölentokone. Sääennuste.

Nato-kokous

Aluksi uutinen turvallisuuspolitiikasta.

Sotilasliitto Naton iso kokous päättyi keskiviikkona.

Kokouksen iso asia olivat päätökset, joilla Eurooppa ottaa enemmän vastuuta Natossa.

Suomea edusti kokouksessa presidentti Alexander Stubb.

Stubb sanoi, että tärkein asia oli keskittyä Naton kehittämiseen.

Stubb sanoi, että Suomea hyödyttää myös se, että muut Nato-maat sitoutuvat 5 prosentin puolustusmenoihin.

”Me kasvatamme puolustusmenoja ja puolustuskykyjä. Se että Nato-liittolaiset ovat sitoutuneet 5 prosenttiin hyödyttää myös Suomea.”

Sotilasliitto Naton iso kokous päättyi keskiviikkona.

Kokous kesti 2 päivää. Se pidettiin Turkin pääkaupungissa Ankarassa.

Luonnonmarjojen hinta

Nyt uutinen luonnonmarjojen kaupasta.

Marjojen hinta nousee tänä kesänä, koska Suomeen ei tule ulkomailta marjanpoimijoita.

Suomi on hylännyt suurimman osan poimijoiden viisumihakemuksista, koska toiminnassa on ollut hyväksikäyttöä ja muita väärinkäytöksiä.

Marjoja saadaan metsistä vähemmän myyntiin kuin aiemmin.

Siksi myös hinnat nousevat.

Kajaanin kauppatorilla myytiin eilen ensimmäisiä mustikoita. Yksi litra maksoi 8 euroa.

Torimyyjä Raul Seema sanoo, että hinta on hieman korkea.

”Viime vuoteen verrattuna se on kallis hinta. Se oli noin vitonen (5€) viime vuonna.”

Marjojen hinta nousee tänä kesänä, koska ulkomailta pääsee Suomeen vain vähän marjanpoimijoita.

Sähkölentokone

Lopuksi uutinen tekniikasta.

Sähkölentokone on tehnyt historiaa ja vieraillut Suomessa.

Tämä on Elektra Trainer -sähkölentokone.

Se on ensimmäinen sähkölentokone, joka on lentänyt avomeren yli.

Kone lensi Suomeen Ruotsista. Se lähti matkaan Saksasta.

Koneen koelentäjä on saksalainen Uwe Nortmann.

Nortmann kertoo, että lento Suomeen sujui nopeasti ja helposti.

Sähkölentokone on tehnyt historiaa ja vieraillut Suomessa.

Vierailu on osa Oulun ammattikorkeakoulun toimintaa.

Kiertue kerää tietoa siitä, miten sähkömoottori ja akut toimivat.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Perjantaina on enimmäkseen poutaa eli ei sada. Myös aurinko paistaa laajalti.

Maan etelä- ja keskiosassa voi tulla sadekuuroja.

Lämpötila on enimmäkseen 20 ja 25 asteen välillä.