Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | keskiviikko 8.7.2026

Nato-hankinnat. Helsingin Garden. Marjanpoimijat. Sääennuste.

Naton hankinnat

Aluksi uutinen taloudesta.

Suomi osallistuu moniin Naton hankintoihin.

Naton hankintoja on julkistettu Naton kokouksessa Turkissa.

Puolustusministeri Antti Häkkänen on allekirjoittanut Suomelle 14 sopimusta.

Esimerkiksi suomalainen firma Patria kehittää tela-ajoneuvoa, joka muunnetaan tästä pyöräajoneuvosta. EU tukee Patrian työtä.

Patria tekee myös yhteistyötä ruotsalaisen Saabin kanssa.

Suomalainen räjähdefirma Forcit alkaa kehittää merimiinoja Itämeren maille.

Suomi osallistuu moniin Naton hankintoihin.

Nato haluaa lisätä Euroopan omaa puolustuskykyä niin, että Eurooppa ei ole liian riippuvainen USA:sta.

Helsingin Garden-hallihanke

Nyt uutinen politiikasta.

Helsingin Garden-hallihanke suututtaa oppositiota.

Monitoimihalli on suunniteltu tälle paikalle jäähallin viereen.

Yle on saanut lisää tietoja hallihankkeen valmistelusta.

Tiedot kertovat, että rahaministeriö kielsi valtion tuen hankkeelle. Syynä olivat lainan riskit ja muut hallihankkeet.

Silti hallitus myönsi Helsingin Gardenille 35 miljoonan euron tuen.

Pääministeri Petteri Orpo ei sanonut eduskunnassa, että rahaministeriö kielsi valtion tuen.

Helsingin Garden-hallihanke suututtaa oppositiota.

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen haluaa, että pääministeri Orpo selittää asian eduskunnalle.

Vihreiden kansanedustaja Saara Hyrkkö sanoo, että pääministerin pitää erota, jos hän on antanut väärää tietoa eduskunnalle.

Lopuksi uutinen ulkomaalaisista marjanpoimijoista.

Marjanpoimijoiden viisumit

Suomi on hylännyt suurimman osan marjanpoimijoiden viisumihakemuksista.

Hylkäämisen syy ovat marjanpoiminnan monet ongelmat.

Marjanpoimijoita on käytetty hyväksi. Heillä on ollut huonot olot ja huono palkka. Toiminnassa on ollut ehkä ihmiskauppaa.

Ulkoministeriö arvioi, että firmat eivät noudata sääntöjä eivätkä työntekijöiden oikeuksia.

Siksi Suomi on hylännyt suurimman osan ulkomaalaisten marjanpoimijoiden viisumihakemuksista.

Suomi on saanut noin 2200 hakemusta. Niistä 1400 hakemusta on jo hylätty.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Torstaina sataa etelässä.

Muualla sataa vain välillä.

Pohjoisessa on pilvistä.

Lämpötila on 15 ja 20 asteen välillä.