Selkouutiset | tiistai 7.7.2026
Suomen aseostot. Naiset Ivalon varuskunnassa. Itkuvirret. Sää.
Suomen aseostot
Aluksi puolustuksesta.
Suomi on ostanut USA:sta aseita neljänneksi eniten Euroopassa.
Eurooppa on riippuvainen USA:sta erityisesti korkeassa teknologiassa. Tällaisia ovat esimerkiksi kehittyneimmät hävittäjät.
Turkissa on alkanut tänään puolustusliitto Naton huippukokous. USA haluaa nähdä, että Eurooppa on vahvistanut kunnolla omaa puolustusta.
Naton pääsihteeri Mark Rutte sanoo, että Euroopan Nato-maat ja Kanada lisänneet puolustusmenoja 20 prosenttia. Tämä on tapahtunut vuoden aikana.
Suomi ostaa USA:sta aseita ja palveluita jopa enemmän kuin kotimaasta.
Naisia on nyt kaikissa varuskunnissa
Sitten uutinen armeijasta.
Suomessa ei ole enää yhtään varuskuntaa, jossa on vain miesalokkaita. Nyt myös Lapissa Ivalon rajajääkärikomppaniassa on naisalokkaita.
Yhteensä 130 alokasta aloitti eilen palveluksen Ivalossa. Naisia on vajaa kymmenen.
Armeijan yleinen palvelusohjesääntö on muuttunut.
Nyt myös miehillä saa olla pitkät hiukset. Hiukset täytyy kuitenkin pitää kiinni.
Suomen kaikissa varuskunnissa on nyt naisalokkaita. Aiemmin Ivalossa tilat eivät riittäneet.
Ivalon rajajääkärikomppaniassa alokkaat koulutetaan vaativiin tiedustelu- eli sissitehtäviin.
Itkuvirsien paluu
Lopuksi suomalaisesta kulttuuriperinnöstä.
Itkuvirret kiinnostavat taas.
Itkuvirret liittyvät erityisesti karjalaiseen kulttuuriperintöön Itä-Suomessa. Suomi menetti osan Karjalaa Venäjälle toisessa maailmansodassa.
Itkuvirsiä on laulettu usein siirtymärituaaleissa. Niitä ovat esimerkiksi hautajaiset ja häät.
Itkuvirret ovat alkaneet kiinnostaa uudelleen 2000-luvun alussa. Rautalammin itkuvirsikurssilla oli nyt täydet 25 osallistujaa.
Sää
Vielä sääennuste.
Keskiviikkona sää on Suomessa epävakaista.
Koko maassa voi sataa ajoittain. Eniten sataa Lapissa.
Lämpötilat ovat vajaassa 20 asteessa.