Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | maanantai 6.7.2026

Nettivalelääkärit. Kaivot. Kiinan ulkoministerivierailu. Sääennuste.

Nettivalelääkärit

Aluksi uutinen internetin terveyshuijauksista.

Suomenkieliset terveyshuijaukset lisääntyvät netissä.

Videopalvelu Youtubessa on videoita, joissa lääkärit antavat terveysneuvoja.

Lääkärit näyttävät oikeilta, mutta ne on tehty tekoälyllä.

Esimerkiksi tämän videon lääkäri ei ole oikea ihminen.

Valelääkärien neuvot voivat olla vaarallisia tai niistä ei ole hyötyä. Neuvot eivät esimerkiksi paranna sairautta.

Suomenkieliset terveyshuijaukset lisääntyvät netissä.

Huijausvideot on tehty usein vanhoille ihmisille. Aiheita ovat esimerkiksi muistisairaudet, verenkierto ja kaihi.

Kaivot

Nyt uutinen kaivoista.

Tämä on Olavi Nenosen kesämökin piha Pieksämäellä.

Monet kesämökkien kaivot voivat kuivua tänä kesänä.

Olavi Nenonen tarkastaa, onko pihakaivossa vettä.

Kaivossa on vain vähän vettä.

Kaivot kuivuvat, koska järvien pinnat ja pohjavesi ovat matalalla.

Vesien pinnat ovat kymmeniä senttejä matalammalla kuin yleensä.

Kainuussa pohjavesi on jopa metrin matalammalla kuin yleensä.

Syy on se, että lunta satoi talvella vain vähän.

Pohjavesi kertyy maahan lumesta, kun lumi sulaa.

Monet kesämökkien kaivot voivat kuivua tänä kesänä. Osa kaivoista on jo kuivunut.

Asiantuntijat neuvovat, että oman kaivon tilannetta pitää seurata.

Lopuksi uutinen ulkopolitiikasta.

Kiinan ulkoministerin vierailu

Kiinan ulkoministeri Wang Yi vieraili sunnuntaina Suomessa.

Wang tapasi ensin ulkoministeri Elina Valtosen Helsingissä.

Valtonen kertoo, että hän puhui Wangille Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainaan. Valtonen sanoi, että Eurooppa toivoo, että Kiina ei tue Venäjää.

Valtosen jälkeen Wang tapasi presidentti Alexander Stubbin Kultarannassa Naantalissa.

Wang ei antanut haastatteluja toimittajille.

Kiinan ulkoministeri Wang Yi vieraili sunnuntaina Suomessa.

Vierailu on harvinainen. Edellisen kerran Kiinan ulkoministeri kävi Suomessa yli 20 vuotta sitten.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Tiistaina sää on epävakaista, eli monin paikoin tulee sadekuuroja.

Ukkosia on vähän.

Lämpötila on enimmäkseen noin 15 astetta.