Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 5.7.2026
Hallituksen sote-tukiriita. Puoluekannatus. Alkojen aukioloajat. Hailuodon silta.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Sote-tukiriita
Avaa kuvien katselu
Perussuomalainen ministeri Rydman pÀÀtti yksin tukileikkauksista. PÀÀministeri Orpo sanoo, ettÀ muu hallitus puuttuu tilanteeseen, jos Rydman ei muuta pÀÀtöstÀ. Kuva: Susanna Pesonen / Yle, Selma Rita / Yle
Politiikassa on nÀkynyt tÀllÀ viikolla hallituksen riita jÀrjestöjen avustuksista.
Sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydman haluaa tiukentaa sote-avustusten sÀÀntöjÀ.
Muut hallituspuolueet eli kokoomus ja RKP sanovat, ettÀ Rydmanin sÀÀnnöt ovat syrjiviÀ, koska ne leikkaavat tukia maahanmuuttajien ja seksuaalivÀhemmistöjen jÀrjestöiltÀ.
PÀÀministeri Petteri Orpo yrittÀÀ ratkaista vaikean riidan.
Orpo vaatii, ettÀ hallitus pÀÀttÀÀ uusista sÀÀnnöistÀ, jos Rydman ei muuta pÀÀtöstÀ, jonka Rydman teki.
Orpo sanoo, ettÀ hallitus tekee pÀÀtöksen elokuun puolivÀlissÀ.
Puoluekannatus
Avaa kuvien katselu
Perussuomalaisten suosio nousi Keskustan ohi. Kuva: Eetu-Mikko Pietarinen / Yle
Jatketaan toisella politiikan aiheella.
Yle julkaisi tÀllÀ viikolla taas puolueiden kannatuskyselyn. Yle kysyy noin kuukauden vÀlein suomalaisilta, mitÀ puoluetta he kannattavat.
Suosituin puolue on edelleen SDP, jota kannattaa noin 23 prosenttia suomalaisista. Toiseksi suosituin puolue on edelleen kokoomus, jonka kannatus on vÀhÀn yli 17 prosenttia.
Perussuomalaiset on noussut kolmanneksi eli se on tullut keskustan ohi.
Perussuomalaisten kannatus on melkein 15 prosenttia.
NeljÀnneksi suosituin puolue on keskusta. Keskustan jÀlkeen suosituimmat puolueet ovat vasemmistoliitto ja vihreÀt.
Alkojen aukiolo
Avaa kuvien katselu
Osa Alkoista on nyt auki myös sunnuntaisin. Kuva: Harri Fagerholm / Yle
Nyt uutinen Alkoista.
Alkoholikauppojen eli Alkojen aukioloaika laajeni tÀllÀ viikolla.
TÀnÀÀn sunnuntaina Alkot saavat olla auki ensimmÀistÀ kertaa myös sunnuntaina.
Monien isojen kauppakeskusten Alkot ovat nyt auki sunnuntaisin kello 12-18. Auki on noin 35 Alkon myymÀlÀÀ. Kaikki Alkot eivÀt ole sunnuntaisin auki.
Alkojen aukioloajat pitenivÀt myös muina pÀivinÀ. Alkot saavat nyt olla myös lauantaisin auki kello 21:een.
Muutosten syy on lakiuudistus, jonka eduskunta hyvÀksyi kesÀkuussa.
Hailuodon silta
Avaa kuvien katselu
Hailuodon tieyhteys on yli 8 kilometriÀ pitkÀ. Kuva: Antti Tauriainen / Yle
Lopuksi asiaa uudesta tieyhteydestÀ.
Hailuodon saareen avattiin tÀllÀ viikolla tieyhteys. Hailuoto on suuri saari lÀnsirannikolla Oulun edustalla.
Hailuotoon pÀÀsee nyt tietÀ ja siltoja pitkin. Niiden pituus on yli 8 kilometriÀ.
TieyhteyttÀ rakennettiin noin 2 ja puoli vuotta. Tien rakentaminen sujui hyvin ja tie valmistui etuajassa.
Hailuoto on PerÀmeren suurin saari. SiellÀ asuu ihmisiÀ ja se on suosittu matkailukohde.
Tie Hailuotoon lÀhtee Oulunsalosta eli Oulun lÀheltÀ.
Hailuotoon on kulkenut lautta melkein 60 vuotta. Nyt lauttaliikenne pÀÀttyi, kun Hailuotoon valmistui tie.
TÀmÀ oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!