Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | perjantai 3.7.2026

Venäjän iskut. Lannoitteet. Tiktok. Sää

Ukrainassa surupäivä ison hyökkäyksen jälkeen

Ensin uutinen Venäjän hyökkäyksistä Ukrainaan.

Ukrainassa vietetään surupäivää Venäjän ison hyökkäyksen takia.

Venäjä teki torstaina ison hyökkäyksen Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan. Hyökkäyksessä kuoli ainakin 30 ihmistä.

Myös viime yönä Venäjä hyökkäsi asuinalueelle Ukrainassa. Iskussa kuoli useita ihmisiä.

Ukrainassa vietetään surupäivää Venäjän ison hyökkäyksen takia.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi pyytää USA:lta ja Euroopalta lisää sotatarvikkeita.

Venäjä korotti lannoitteiden tullimaksuja

Seuraavaksi uutinen lannoitteista.

Venäjä korottaa lannoitteiden tullimaksuja 8 kertaa suuremmiksi kuin aikaisemmin.

Suomen Pankin asiantuntija sanoo, että Venäjä menettää paljon rahaa, koska lannoitteet ovat nyt liian kalliita.

Aikaisemmin Venäjä sai paljon rahaa, kun se myi lannoitteita ulkomaille.

Asiantuntija arvioi, että Venäjä yrittää rajoittaa lannoitteiden myyntiä korkeilla tullimaksuilla. Venäjä tarvitsee lannoitteita itse.

Venäjä korottaa lannoitteiden tullimaksuja 8 kertaa suuremmiksi kuin aikaisemmin.

Suomessa maanviljelijät kärsivät, jos lannoitteiden hinta nousee.

Maanviljelijöiden kulut nousevat, mutta heille ei makseta tarpeeksi esimerkiksi viljasta.

Tutkimukset: Tiktok yhteydessä mielenterveysongelmiin

Lopuksi uutinen somepalvelu Tiktokista.

Uudet tutkimukset kertovat, että Tiktokin käyttö on yhteydessä mielenterveysongelmiin.

Tiktokissa on esimerkiksi videoita, joissa kannustetaan itsemurhaan. Videot voivat lisätä nuorten mielenterveysongelmia.

Yle kertoo 18-vuotiaan Lillyn tarinan.

Lilly joutui sairaalahoitoon, koska Tiktok-video kannusti häntä satuttamaan itseään. Sairaalassa Lilly jatkoi videoiden katsomista ja teki myös itse masentavia videoita.

Professori kertoo, että moni masentunut nuori käyttää Tiktokia sairaalahoidossa. Professorin mielestä se on iso ongelma.

Uudet tutkimukset kertovat, että Tiktokin käyttö on yhteydessä mielenterveysongelmiin.

Tiktok sanoo, että se ei salli videoita, joissa kannustetaan itsemurhaan.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Huomenna sataa, ja välillä myös ukkostaa.

Lämpötila on noin 20 astetta. Jos sataa, on kylmempää.