Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 2.7.2026

Puoluekannatus. Venäjän rajat. Terveydenhoito. Sää

SDP johtaa yhä puoluekannatusmittausta

Ensin uutinen politiikasta.

Yle julkaisi uuden puoluekannatusmittauksen.

Suosituin puolue on edelleen SDP. SDP on ollut jo pitkään suosituin puolue Ylen kannatusmittauksissa. SDP on oppositiossa eli se ei ole hallituksessa.

Hallituspuolue kokoomus menetti kannatusta. Se oli kuitenkin toiseksi suosituin puolue.

Kolmantena oli hallituspuolue perussuomalaiset. Se lisäsi kannatusta.

Yle julkaisi uuden kannatusmittauksen.

Oppositiopuolue keskusta oli mittauksessa neljänneksi suosituin puolue ja vasemmistoliitto viidenneksi suosituin puolue.

Venäjä sulkee rajanylityspaikkoja

Seuraavaksi uutinen Venäjän toimista rajalla.

Venäjä sulki rajanylityspaikkoja Suomen, Viron ja Latvian rajoilla.

Venäjä sulki sellaisia rajanylityspaikkoja, joista kuljetaan junalla.

Venäjä sulki esimerkiksi Loukon rajanylityspaikan, jonka läpi kulki tavarajunia Suomen Vainikkalaan. Nyt myös Vainikkalan rajanylityspaikka on suljettu.

Suomessa kaikki muut rajanylityspaikat Venäjälle suljettiin jo vuonna 2023.

Venäjä sulkee rajanylityspaikkoja Suomen, Viron ja Latvian rajoilla.

Viron ja Venäjän välillä kolme rajanylityspaikkaa on yhä auki. Niistä voi kulkea autolla.

Tutkimus: Työterveys voi tulla valtiolle kalliiksi

Lopuksi uutinen terveydenhuollosta.

Ruotsissa tehty tutkimus kertoo, että pääsy yksityiselle lääkärille voi lisätä julkisen sairaanhoidon rahanmenoa.

Suomessa moni työntekijä pääsee yksityiselle lääkärille työterveyshuollossa.

Tutkimus katsoo, että työterveyshuollossa lääkärit lähettävät potilaita helposti jatkotutkimuksiin. Jatkotutkimukset tehdään julkisessa sairaanhoidossa.

Siksi julkisen sairaanhoidon rahanmeno voi kasvaa.

Suomessa työntekijöiden ja työnantajien isot järjestöt SAK ja EK sanovat, että ihmisten terveyttä hoidetaan hyvin työterveyshuollossa.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Välillä sataa ja ukkostaa. Sade voi olla voimakasta.

Myös aurinko näkyy välillä. Lämpötila on noin 20 astetta.