Selkouutiset | tiistai 30.6.2026
Hailuoto. Postipaketit. Purkutaide. Sääennuste.
Hailuodon silta
Aluksi uutinen liikenteestä.
Hailuodon silta ja tie avattiin maanantaina.
Hailuodon saareen pääsee nyt ajamaan autolla. Automatka kestää vain 10 minuuttia.
Tiessä on kaksi pitkää siltaa. Muu tie on rakennettu mereen hiekan ja kivien päälle.
Uusi tie on yli 8 kilometriä pitkä. Se on pisin tällainen tie meren yli Suomessa.
Lauttaliikenne Hailuotoon loppuu. Lautta ajoi Hailuotoon lähes 60 vuotta.
Hailuodon silta ja tie avattiin maanantaina.
Rakennustyöt kestivät noin kaksi ja puoli vuotta.
Rakentaminen sujui hyvin ja tie valmistui etuajassa.
Pakettitullit
Nyt uutinen taloudesta.
Halpojen tavaroiden tilaaminen EU:n ulkopuolelta kallistuu.
Syy on uusi tullimaksu, joka tulee voimaan keskiviikkona.
Maksu on vähintään 3 euroa jokaisesta tuotteesta.
Syy on se, että kiinalaiset verkkokaupat ovat tosi suosittuja.
EU haluaa vähentää pakettien määrää.
Viime vuonna Suomeen tuli yli 50 miljoonaa pakettia. Lähes kaikki paketit tulivat Kiinasta.
Tunnetuin kiinalainen verkkokauppa on Temu.
Halpatavaran tilaaminen EU:n ulkopuolelta kallistuu keskiviikkona.
Muutos vaikuttaa monien suomalaisten ostoksiin.
Verkkokaupat lisäävät uuden tullimaksun tilauksen hintaan.
Ostajan ei tarvitse huolehtia asiasta.
Purkutaidenäyttely
Lopuksi uutinen taiteesta.
Helsingissä on avattu uusi purkutaiteen näyttely.
Purkutaide on taidetta, jota taiteilijat tekevät tyhjiin rakennuksiin.
Se muuttaa rakennuksen taidemaailmaksi.
Tämä näyttely juhlii sitä, että purkutaidetta on tehty jo 10 vuotta.
Taiteilija Mia Kolarin teos on Pehmeä vallankumous.
Kolari sanoo, että näyttelyssä jokainen saa olla sellainen kuin on.
”Pitäiskö ihmisten saada olla sellasia kun ne on. Osa on hauraita, osa on pehmeitä. Täällä huoneessa, kun sä tulet tänne, se riittää.
Sä olet just sellainen ku sä olet.”
Helsingissä on avattu uusi purkutaiteen näyttely.
Näyttely on entisen Taideteollisen korkeakoulun tiloissa.
Mukana on teoksia yli 50 taiteilijalta.
Keskiviikon sää
Vielä sääennuste.
Keskiviikkona sää on poutainen ja osin aurinkoinen.
Lämpötila on suuressa osassa maata 20 ja 25 asteen välillä, Pohjois-Lapissa on viileämpää.