Selkouutiset | maanantai 29.6.2026
Hälytyslaitteet. Kaupunkiniityt. Eeva Kilpi. Sääennuste.
Kotien hälytyslaitteet
Aluksi uutinen kotien hälytyslaitteista ja vakuutuksista.
Kotien hälytyslaitteita myydään paljon kesällä.
Tämä on turvafirma Verisuren valvomo Helsingissä.
Valvomoon tulee yli 300 000 hälytystä vuodessa.
Hälytyksiä tulee esimerkiksi murroista ja tulipaloista.
Kotien hälytyslaitteita myydään paljon kesällä.
Osa vakuutusyhtiöistä antaa alennusta vakuutusmaksuista tai omavastuusta, jos kodissa on hälytyslaitteet.
Finanssialan turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen kertoo, että hälytysjärjestelmät vähentävät vahinkoja.
Esimerkiksi varkaat välttävät taloa, jossa on hälytysjärjestelmä.
(Turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen:) ”Selkeästi koti, jossa on hälytinlaitteet, ja siitä on tarrat ulkopuolella kertomassa mahdollisille tekijöille, niin kyllä ne [varkaat] välttävät sitä kohdetta.”
Kaupunkiniityt
Nyt uutinen kuumuuden torjumisesta.
Kaupunkien kuumuutta voidaan vähentää niityillä.
Monissa Euroopan maissa on ollut viime päivinä tosi kuuma.
Lämpötila on ollut paikoin jopa 40 astetta.
Saksan pääkaupungissa Berliinissä kuumuutta torjutaan niityillä.
Esimerkiksi tässä oli viime kesänä nurmikko. Nyt nurmikon tilalla on niitty.
Viheralueiden johtaja Jochen Flenker kertoo, että niitty pysyy viileämpänä kuin matala nurmikko.
Niitty on hyödyllinen myös hyönteisille.
Kaupunkien kuumuutta voidaan vähentää niityillä.
Samalla luonnon monimuotoisuus paranee.
Eeva Kilpi
Lopuksi uutinen kirjallisuudesta.
Kirjailija Eeva Kilpi on kuollut. Kilpi oli 98-vuotias.
Kilpi kirjoitti runoja ja romaaneja ja novelleja.
Kilpi syntyi Karjalassa vuonna 1928.
Kilven perheen piti lähteä Karjalasta, kun talvisota syttyi. Kilpi kirjoitti paljon kodista, joka jäi Karjalaan.
Kirjailija Eeva Kilpi on kuollut.
Kilpi kirjoitti myös luonnosta ja eläimistä ja naisen asemasta.
Tiistain sää
Vielä sääennuste.
Tiistaina sää on pääosin poutainen ja laajalti myös aurinkoinen.
Idässä ja pohjoisessa on välillä pilviä ja tulee paikoin sadekuuroja.
Pohjoisessa lämpötila on noin 15 astetta.
Etelässä on hellettä eli lämpötila nousee yli 25 asteeseen.