Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 28.6.2026

Venezuela. Ukrainan jälleenrakennus. Droonikorvaukset. Junaliikenne Ruotsiin. Pikku Kakkosen kesäkiertue.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Venezuelan maanjäristys

Eloonjääneitä etsitään maanjäristyksen tuhonneen rakennuksen raunioista.

Avaa kuvien katselu

Maanjäristyksen tuhoja Caraballedassa Venezuelassa. Kuva: Frederico Parra / AFP

Aluksi Venezuelasta.

Venezuelan maanjäristyksissä on kuollut ainakin 1 430 ihmistä. Luku on sunnuntailta.

Yli 50 000 ihmistä on yhä kateissa. Siksi kuolinluvut nousevat paljon joka päivä.

Suomen Punainen Risti on valmis lähettämään kenttäsairaalan Venezuelaan. SPR antaa Venezuelaan myös rahaa omasta katastrofirahastosta.

Venezuelaan iski keskiviikkona paikallista aikaa 2 maanjäristystä peräkkäin.

Ukrainan jälleenrakennus

Työntekijät korjaavat siltaa. Sillan päällä on traktori. On kirkas päivä.

Avaa kuvien katselu

Ukrainan Harkovassa siltojen jälleenrakennus on alkanut, vaikka Venäjän hyökkässota jatkuu. Kuva: Jani Saikko / Yle

Sitten Ukrainasta.

Suomi osallistuu Ukrainan jälleenrakennukseen. Suomalaisyhtiöt ovat tehneet monta sopimusta Ukrainan ja ukrainalaisyhtiöiden kanssa.

Puolan Gdanskista pidettiin konferenssi Ukrainan jälleenrakentamisesta.

Maailmanpankki arvioi, että Venäjän hyökkäys on aiheuttanut Ukrainassa 175 miljardin euron vahingot.

Jälleenrakennus seuraavan 10 vuoden aikana maksaa ehkä yli 500 miljardia.

Droonikorvaukset

Ihminen työskentelee asuin rakunnuksen luona, jossa on rikkoutunut katto.

Avaa kuvien katselu

Viime syksynä Puolassa Wyryki-Wolan kylässä alasammuttu venäläisdrooni tuhosi omakotitalon yläkerroksen. Iäkäs pariskunta selvisi, koska he olivat alakerrassa. Kuva: Kacper Pempel / Reuters

Sitten Suomesta ja drooneista.

Valtiovarainministeriössä selvitetään, kuka voi korvata droonivahingot.

Päälinjoja on kaksi, jos drooni vahingoittaa suomalaisen kotia tai omaisuutta. Hallitus voisi hakea korvausta eduskunnalta lisätalousarvion kautta.

Toinen linja on, että Valtiokonttoriin perustetaan sähköinen korvausmahdollisuus.

Maaliskuussa yhteensä 3 droonia löytyi Kouvolasta, Luumäeltä ja Parikkalasta Pyhäjärven jäältä. Huhtikuussa Iitistä löytyi drooni.

Toukokuussa annettiin vaaratiedote Uudellemaalle, mutta droonit eivät lopulta tulleet Suomeen.

Eurooppaan on harhautunut drooneja Venäjän hyökkäyssodassa Ukrainaan.

Junaliikenne Suomesta Ruotsiin

Tornionjoen ylittävä rautatiesilta.

Avaa kuvien katselu

Tornion rautatieasema, Tornionjoen Ruotsiin ylittävä rautatiesilta, Ruotsin Haaparannan rautatieasema. Kuva: Antti Ullakko / Yle

Nyt uutinen liikenteestä.

Junaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä Lapissa alkaa 10. elokuuta.

Liikenne kulkee Oulun, Tornion ja Ruotsin Haaparannan välillä.

Vuoroja ajetaan joka päivä 2 molempiin suuntiin.

Pikku Kakkosen kesäkiertue

Leikitään Pikku Kakkosta -kesäkiertue 2026 tarjoaa ilmaista kulttuuriohjelmaa lapsiperheille.

Avaa kuvien katselu

Leikitään Pikku Kakkosta -kesäkiertue 2026 tarjoaa ilmaista kulttuuriohjelmaa lapsiperheille. Kuva: Jarkko Vuolle / Yle

Vielä lastenkulttuuria.

Ylen lastenohjelma Pikku Kakkosen kesäkiertue on alkanut perjantaina Salosta ja Kotkasta. Kiertue pysähtyy vielä tiistaina Ruokolahdella, torstaina Hämeenlinnassa ja lauantaina Kauhavalla.

Kiertue tarjoaa lastenkulttuuria ilman maksua. Sillä on suuri yhteis­kunnallinen merkitys

Yhä useampi lapsiperhe elää köyhyydessä ja tarvitsee maksuttomia tapahtumia.

Pikku Kakkonen on kiertänyt 4 vuoden aikana 31 paikkakuntaa. Kävijöitä on ollut yhteensä 125 000.

Tässä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!