Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 27.6.2026

Uusi alkoholilaki

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Tällä viikolla Suomessa on puhuttu paljon alkoholista. Uusi alkoholilaki on hyväksytty.

Kerromme asiasta nyt lisää.

Eduskunta hyväksyi alkoholilain

Eduskunnan äänestystaulu.

Avaa kuvien katselu

Eduskunta hyväksyi alkoholilain tiistaina, ja presidentti vahvisti sen perjantaina. Kuva: Jorma Vihtonen / Yle

Uusi alkoholilaki tulee voimaan ensi viikolla 3. heinäkuuta. Sen jälkeen Alkot saavat olla auki myös sunnuntaina ja arkipyhinä.

Alkoholin kotiinkuljetus on mahdollista tammikuusta alkaen. Alkoholia voi tilata ensi vuonna Alkosta, ruokakaupoista ja ulkomaisista verkkokaupoista kotiovelle.

Alkoholijuomia saa tuoda kotiin kello 9–21.

Kuljettajan pitää tarkistaa vastaanottajan ikä. Vastaanottaja ei saa olla vahvasti humalassa.

Kristillisdemokraattien vastustus

Nainen kävelee käytävällä valoisassa rakennuksessa.

Avaa kuvien katselu

Kristillisdemokraattien edustaja Päivi Räsänen on eduskunnan sosiaali- terveysvaliokunnan jäsen. Hän on vastustanut uutta alkoholilakia pitkään. Kuva: Toni Määttä / Yle

Osa suomalaisista kannattaa uutta lakia, osa vastustaa sitä.

Monet sosiaali- ja terveysalan järjestöt sekä hyvinvointialueet vastustavat uutta lakia. Ne uskovat, että riskiryhmät alkavat juoda enemmän. Silloin alkoholihaittoja voi tulla lisää.

Arvostelijat sanovat, että kotiinkuljetuksessa tilaajan ikää tai humalatilaa on vaikea valvoa.

Myös kansanedustajat olivat alkoholilain muuttamisesta monta mieltä. Kristillisdemokraatit äänesti lakia vastaan yksimielisesti.

Ruokakauppojen edustaja Päivittäistavarakauppa PTY kannatti uutta alkoholilakia. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa arvostelee sitä.

Valtion monopolifirma Alko suhtautuu kotiinkuljetukseen myönteisesti. Alko sanoo, että Pohjoismaista Ruotsissa ja Norjassa alkoholia on saanut kotiin jo monta vuotta.

Kieltolaki ja Suomi

Miehiä veneessä. Lastina pirtukanistereita.

Avaa kuvien katselu

Tässä on meneillään pirtutakavarikko. Veneessä on merivartijoita, salakuljettajia ja pirtukanistereita. Alkoholia salakuljetettiin kieltolain aikana Virosta Suomeen. Kuva: Kymenlaakson museo

Alkoholipolitiikka on muuttunut Suomessa sadan vuoden aikana.

Esimerkiksi kieltolaki oli voimassa Suomessa vuosina 1919 - 1932. Alkoholia ei saanut valmistaa, tuoda maahan eikä myydä.

Alkoholia kuitenkin valmistettiin esimerkiksi kotona salassa. Alkoholia myös salakuljetettiin Suomeen.

Kieltolaki heikensi yleistä moraalia, koska ihmiset rikkoivat lakia paljon. Monet sanovat, että kieltolain takia suomalaisilla on edelleen vaikea suhde alkoholiin.

Poliittinen kiista alkoholin verkkokaupasta jatkui noin 20 vuotta.

Kertaus

Alkon logo kaupan sisällä.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Kerrataan vielä.

Uusi alkoholilaki tulee voimaan 3. heinäkuuta.

Alkot voivat olla auki sunnuntaina ja arkipyhinä. Alkoholia saa ostaa verkosta kotiovelle ensi vuoden alusta.

Tässä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!