Selkouutiset | perjantai 26.6.2026
Venezuelan maanjäristys. Lasten pelaaminen. Jalkapallo. Sää.
Venezuelan maanjäristys
Ensin uutinen ulkomailta.
Venezuelassa oli keskiviikkona iso maanjäristys. Maanjäristyksessä kuoli paljon ihmisiä. Uhrien määrää ei tiedetä.
Suuri määrä rakennuksia on romahtanut. Pelastajat etsivät ihmisiä rakennusten raunioista.
Venezuelan suurin lentokenttä on suljettu. Junaliikenne on poikki. Koulut ovat kiinni loppuviikon ajan.
Venezuelassa oli iso maanjäristys. Myöhemmin Venezuelassa oli jälkijäristyksiä. Moni maa lähettää apua Venezuelaan.
Lasten pelaaminen
Nyt aiheena on lasten rahapelaaminen.
Rahapelaaminen kiinnostaa lapsia ja nuoria enemmän kuin aikaisemmin.
Lapset pelaavat paljon erilaisia pelejä kännykällä. Moni peli on sellainen, että lapsi voi ostaa virtuaalisia esineitä tai yllätyksiä. Asiantuntija sanoo, että jotkut kännykkäpelit opettavat lapsia pelaamaan rahapelejä. Peleihin jää helposti koukkuun. Myöhemmin lapsi tai nuori ehkä innostuu pelaamaan uhkapelejä.
Rahapelaaminen kiinnostaa lapsia ja nuoria enemmän kuin aikaisemmin. Uhkapelaaminen kiinnostaa varsinkin lukioikäisiä poikia.
Jalkapallon MM-kisat
Seuraavaksi urheilua.
Jalkapallon MM-kisoissa pelataan alkulohkojen viimeisiä otteluita.
Yön ottelussa Ruotsi pelasi tasapelin Japanin kanssa. Ruotsi pääsee jatkoon alkulohkosta. Ecuador voitti Saksan 2-1. Saksa ja Ecuador pääsevät molemmat jatkopeleihin.
Jalkapallon MM-kisat pelataan USA:ssa, Kanadassa ja Meksikossa. Kisojen loppuottelu on heinäkuun 19. päivä.
Sää
Vielä sääennuste.
Sää lämpenee viikonloppuna. Lauantaina etelässä on poutaa, eli vettä ei sada. Aurinko paistaa monin paikoin. Lapissa sää on pilvinen ja paikoin tulee sade- ja ukkoskuuroja.