Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 25.6.2026

Datakeskukset. Sote-rakennukset. Pionipuisto. Sääennuste.

Datakeskusten rakentaminen

Aluksi uutinen datakeskuksien rakentamisesta.

Datakeskukset työllistävät nyt monia suomalaisia.

Datakeskuksia rakentaa noin 10 000 työntekijää. Yli puolet on suomalaisia.

Veljekset Antti ja Ville Finér rakentavat parkkipaikkaa datakeskukselle Kouvolassa.

Antti Finér kertoo, että veljesten firma tekee maanrakennustöitä yhdeksällä datakeskustyömaalla.

Ville Finer kertoo, että firma on kasvanut viisinkertaiseksi.

Datakeskukset työllistävät nyt monia suomalaisia.

Ne työllistävät myös suunnittelutoimistoja.

Suunnittelutoimisto Granlundin johtaja Jari Innanen kertoo, että datakeskukset ovat jo isoin suunnittelukohde.

Kysyntä myös kasvaa nopeasti.

Sote-rakennukset

Nyt uutinen vanhoista sote-rakennuksista.

Tämä on entinen palvelutalo Iltarusko Pylkönmäellä.

Se on tyhjä, koska hyvinvointialue irtisanoi vuokrasopimuksen.

Suomessa on nyt paljon tyhjiä sote-rakennuksia.

Syy on hyvinvointialueiden säästöt.

Tyhjiä sote-rakennuksia on yli sata. Se on noin 25 prosenttia kaikista rakennuksista, joissa oli aiemmin sosiaali- ja terveyspalveluja.

Kun sote-rakennukset vähenevät, myös monet työpaikat vähenevät.

Esimerkiksi kiinteistönhoitajia ja vartijoita tarvitaan vähemmän kuin ennen.

Kun työpaikat vähenevät, kunnasta muuttaa pois ihmisiä, ja kunnan verotulot vähenevät.

Suomessa on nyt paljon tyhjiä sote-rakennuksia.

Kunnat yrittävät myydä niitä, mutta ostajia on vaikea löytää.

Kotkan pionipuisto

Lopuksi uutinen Kotkasta.

Kotkan pionipuisto ilahduttaa kesällä monia ihmisiä.

Pionipuistossa on noin 200 pionilajia ja yhteensä noin 800 pionia.

Pionipuisto perustettiin 6 vuotta sitten.

Idean pionipuistosta keksi kotkalainen Jyrki Karppinen.

Hän kertoo, että tällainen pionipuisto on harvinainen koko Euroopassa.

Kotkan pionipuisto ilahduttaa kesällä monia ihmisiä.

Puistossa on käynyt vieraita esimerkiksi USA:sta, Kiinasta ja Japanista.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Perjantaina tulee sadekuuroja idässä ja pohjoisessa.

Etelässä ja lännessä on poutaa eli ei sada. Myös aurinko paistaa välillä.

Lämpötila on pohjoisessa noin 15 astetta ja etelässä noin 20 astetta.