Selkouutiset | keskiviikko 23.6.2026
STEA-avustukset. Akut lentokoneessa. Paimion parantola. Sää.
Kiista STEA-rahoituksesta
Aluksi kotimaan politiikkaa.
Hallitus valmistelee uudelleen sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustusrahojen jakoperusteet. Näin sanoi pääministeri Petteri Orpo.
Asiasta tuli iso riita, kun perussuomalaisten sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydman esitti uudet myöntämisperusteet. Rydman ei keskustellut asiasta hallituskumppaneiden kanssa. Rydman halusi vähentää rahaa varsinkin seksuaalivähemmistöjen ja maahanmuuttajien järjestöiltä.
Hallituskumppani RKP ei hyväksy Rydmanin kriteereitä avustuksille.
Hallitus valmistelee niin sanottujen STEA-avustusten jaon uudelleen. Hallitus on kuitenkin yhdessä sopinut, että avustuksista leikataan pois kolmasosa.
Akut lentokoneessa
Nyt akkujen kuljettamisesta lentokoneessa.
Uusi sääntö kertoo, että matkustaja saa ottaa koneeseen enintään 2 varavirtalähdettä. Ne pitää pakata käsimatkatavaroihin.
Lentomatkustajilta poistetaan joka vuosi noin 35 000 varavirtalähdettä. Ne poistetaan laukuista, jotka ovat menossa lastiruumaan.
Määrät kasvavat erityisesti nyt kesällä ja joulun aikaan.
Finavia kertoo, että litiumakku on riski, jos akku vaurioituu, joutuu oikosulkuun, ylikuumenee tai syttyy tuleen.
Siksi lentokoneeseen saa ottaa enintään 2 varavirtalähdettä ja vain käsimatkatavaroihin. Virtalähdettä ei saa käyttää lennon aikana.
Paimion parantola herää uuteen elämään
Lopuksi arkkitehtuurin uutta elämää.
Paimion parantolasta Varsinais-Suomessa tehdään kylpylähotelli ja kongressikeskus.
Kuuluisa arkkitehtipariskunta Alvar ja Aino Aalto suunnitteli parantolan tuberkuloosipotilaille. Päärakennus valmistui vuonna 1933.
Paimion parantola on osa Aaltojen laajaa arkkitehtuuria. Parantola odottaa pääsyä YK-järjestö Unescon maailmanperintöluetteloon.
Paimion kylpylähotelli ja kongressikeskus on valmis ehkä vuonna 2030.
Uudistus maksaa noin 40 miljoonaa euroa.
Sää
Vielä sääennuste.
Torstaina sää on vaihteleva.
Suuressa osassa Suomea voi sataa vähän.
Lämpötilat lähtevät hitaaseen nousuun.
Etelässä lämpötila voi ylittää 20 astetta.