Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | tiistai 23.6.2026

Alkoholilaki. Lasten rahapelaaminen. Luonnonlohi. Sää

Uusi alkoholilaki sallii kotiinkuljetuksen

Ensin uutinen alkoholilaista.

Eduskunta on hyväksynyt uuden alkoholilain.

Uusi laki sallii alkoholin kotiinkuljetuksen ja etämyynnin. Esimerkiksi Alko ja ruokakaupat voivat jatkossa toimittaa alkoholijuomia suoraan asiakkaan ovelle.

Lisäksi Alkot voivat olla auki sunnuntaisin.

Eduskunta on hyväksynyt uuden alkoholilain.

Suomalaiset voivat myös ostaa enintään 80-prosenttisia alkoholijuomia verkkokaupoista, jotka toimivat muissa Euroopan talousalueen maissa.

Kännykkäpelit opettavat lapsille rahapelaamista

Seuraavaksi puhumme kännykkäpeleistä.

Lapset pelaavat paljon kännykkäpelejä, jotka muistuttavat aikuisten rahapelejä.

Kännykkäpeleissä lapset oppivat pelaamaan rahasta.

Esimerkiksi kännykkäpelien yllätyslaatikot eli lootboxit houkuttelevat lapsia käyttämään pelissä rahaa. Näin sanoo Johanna Vakkuri, joka tekee ehkäisevää päihdetyötä:

– Tutkimuksissakin on todettu, että jos on runsasta tällaista yllätyslaatikoiden, lootboxien ostamista, niin se on yhteydessä myöhemmällä iällä esimerkiksi rahapeliongelmiin.

Lapset pelaavat paljon kännykkäpelejä, jotka muistuttavat aikuisten rahapelejä.

Nykyään lapset ja nuoret hyväksyvät rahapelaamisen helpommin kuin ennen, kertoo tutkimus.

Luonnonlohta vain vähän Perämeressä

Lopuksi uutinen lohen kalastamisesta.

Perämeressä on vain vähän luonnonlohia.

Ammattikalastajat saavat kalastaa lohta vain pieniä määriä.

Jos kalastaja saa luonnonlohta, se on vapautettava mereen. Vain istutettua lohta saa kalastaa.

Moni kalastaja on huolissaan siitä, että luonnonlohi vähenee Perämeressä.

Tutkijat eivät tiedä tarkkaa syytä vähenemiselle. Tutkijat kuitenkin sanovat, että luonnonlohi tarvitsee vapaana virtaavia jokia. Niissä luonnonlohi voi lisääntyä.

Hyviä lohijokia on Suomessa aiempaa vähemmän.

Keskiviikon sää

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona sää on vaihtelevaa.

Etelässä sataa vettä, ja myös muualla voi sataa vähän.

Osassa Suomea on poutaa eli ei sada.

Lämpötila on alle 20 astetta.