Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 21.6.2026

Kokoomusnaiset. Sofia Virta. Palautuskeskukset. Juhannus.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Kokoomusnaiset

Kuvakollaasi kokoomusnaisista.

Avaa kuvien katselu

Yle kysyi monilta kokoomusnaisilta, miksi naisten kiinnostus kokoomukseen vähenee. Kuva: Kuvakollaasi: Maiju Hakalahti / Yle. Kuvat: Mikko Kilpinen / Yle, Seppo Ahava / Yle, Antti Lähteenmäki / Yle, Mårten Lampén / Yle, Jani Saikko / Yle.

Aluksi politiikkaa.

Naiset kannattavat kokoomus-puoluetta vähemmän kuin ennen. Näin kertovat kannatuskyselyt.

Yle selvitti, mistä naiskannattajien väheneminen johtuu, ja haastatteli puolueen omia naisia.

Kokoomuksen naiset kertoivat kaksi syytä.

Ensimmäinen syy ovat hallituksen säästöt. Ne ovat vaikeuttaneet monen lapsiperheen elämää.

Toinen syy on se, että naiset koko Suomessa muuttuvat enemmän vasemmistolaisiksi eli kokoomus sopii harvemmille naisille kuin ennen.

Kokoomuksen naiset sanovat silti, että puolueen ei pidä muuttaa politiikkaa vain sen takia, että naisilta saadaan lisää ääniä.

Vihreiden Sofia Virta

Sofia Virta kameroiden edessä vakavana.

Avaa kuvien katselu

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta palasi tällä viikolla tosi-tv-ohjelman kuvauksista. Kuva: Rinna Härkönen / Yle

Nyt toinen uutinen kotimaan politiikasta.

Vihreiden puheenjohtaja ja kansanedustaja Sofia Virta osallistui Erikoisjoukot tosi-tv-ohjelman kuvauksiin.

Hän oli kuvauksien takia poissa eduskunnan työstä, mutta sai silti palkkiota eduskunnasta.

Monet poliitikot ovat moittineet Virtaa.

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho sanoo, että on ongelma, jos kansanedustaja on kiinni tv-työssä eikä pääse eduskuntaan.

Virta sanoo, että hän haluaa palauttaa eduskunnan palkkion kuvauspäiviltä.

Palkkion palauttaminen on kuitenkin vaikeaa, koska se on poikkeuksellista.

EU:n palautuskeskukset

Euroopan parlamentin täysistunnossa äänestetään.

Avaa kuvien katselu

EU-parlamentti hyväksyi uuden lain maahanmuutosta. Kuva: Alain Rolland / Euroopan unioni

Nyt uutinen Euroopasta ja maahanmuutosta.

EU-parlamentti hyväksyi tällä viikolla uuden lain maahanmuutosta.

Uusi laki sallii sen, että EU-maat voivat perustaa palautuskeskuksia Euroopan ulkopuolelle.

Keskuksiin voidaan lähettää ihmiset, jotka eivät saa turvapaikkaa EU-maista.

19 EU-maata vaatii jo yhteisessä kirjeessä, että keskuksia pitää perustaa nopeasti.

Suomi ei allekirjoittanut EU-maiden yhteistä kirjettä.

Suomi kuitenkin harkitsee palautuskeskuksen perustamista yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa.

Juhannus

Yleisöä festivaaleilla, lavalla Robin ja lavan yläreunassa lukee Raumanmeren juhannus.

Avaa kuvien katselu

Raumanmeren juhannus järjestettiin vielä viime vuonna, mutta sitä ei järjestetty tänä vuonna. Kuva: Päivi Meritähti / Yle

Loppuviikolla Suomessa on vietetty juhannusta.

Juhannuksen sää on ollut kaunis ja lämmin koko maassa.

Juhannuksena on tapahtunut myös vakavia onnettomuuksia.

Perjantaina, juhannusaattona kuoli ainakin 7 ihmistä.

Kolme ihmistä hukkui veteen, ja muut kuolivat onnettomuuksissa tai väkivallan takia.

Koko juhannusajan onnettomuustiedot selviävät myöhemmin ensi viikolla.

Tänä vuonna Suomessa oli historiallisen vähän juhannusfestareita. Esimerkiksi kuuluisa Raumanmeren juhannus jäi tänä vuonna kokonaan pois.

Monet suuret musiikkijuhlat olivat tauolla, koska ihmisillä on huonon taloustilanteen takia vähemmän rahaa kuin ennen.

Tämä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!