Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 20.6.2026
Elintarviketurvallisuus
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Viikon aihe
Ohjelman aiheena on tällä kertaa elintarviketurvallisuus.
Elintarviketurvallisuus tarkoittaa sitä, että kauppojen ruoka on puhdasta ja turvallista syödä.
Terveystarkastajat tutkivat ruokakauppoja säännöllisesti.
Yle pyysi tiedot tarkastuksista, joita terveystarkastajat tekivät vuosina 2023-2025.
Kerromme nyt lisää siitä, miten S-ryhmä, K-ryhmä ja Lidl selvisivät tarkastuksista.
Avaa kuvien katselu
Viranomaiset tarkastavat ruokakauppoja säännöllisesti. Tässä mitataan lihan lämpötila myyntitiskissä. Kuva: Johanna Erjonsalo / Yle
Lidl ja S-ryhmä
Lidl sai kaupparyhmistä parhaat arvosanat.
Lidlin kaupoissa ei ollut melkein ollenkaan ongelmia.
Lidl onnistuu hyvin, koska sen kaupoissa ei ole tuoreen kalan tai lihan myyntitiskejä.
Lidlin myymälöissä ei ole myöskään salaattibaareja, joissa ruoka voi pilaantua helpommin.
S-ryhmän kaupat pärjäsivät myös hyvin.
Prismoissa ja S-marketeissa oli ongelmia vain 2 prosentissa tarkastuksista.
K-ryhmä
Eniten ongelmia oli K-ryhmän kaupoissa.
K-ryhmän kaupoissa oli virheitä tai puutteita 7 prosentissa tarkastuksista.
Ongelmia oli usein ruoan lämpötiloissa ja puhtaudessa.
Erityisesti suuret K-Citymarketit saivat huonoja arvosanoja.
Terveystarkastusten tiedot kertovat myös, että K-ryhmän tulokset huononivat kolmen vuoden aikana.
Avaa kuvien katselu
Kala ja liha pilaantuvat helposti. Siksi on tärkeää, että ne pysyvät koko ajan tosi kylmässä. Kuva: Johanna Erjonsalo / Yle
Erojen syyt
Asiantuntijat sanovat, että suuret erot johtuvat siitä, miten kauppaketjuja johdetaan.
Lidlissä ja S-ryhmässä kaikilla kaupoilla on yhteiset ja tiukat säännöt.
K-ryhmässä tilanne on erilainen.
Jokainen K-kauppias on yrittäjä, joka johtaa omaa kauppaa.
Siksi erot eri K-kauppojen välillä ovat suuria.
Kylmäketju
Ruoan oikea säilytys ja puhtaus ovat tärkeitä ihmisten terveyden takia.
Esimerkiksi maito, liha ja kala täytyy pitää aina kylmässä.
Tätä kutsutaan kylmäketjuksi, että tuotteet pysyvät koko ajan kylmässä.
Jos kaupan kylmähylly on liian lämmin tai tilat ovat likaiset, ruoka alkaa pilaantua.
Vaaralliset bakteerit alkavat kasvaa nopeasti, jos lämpötila on yli +6 astetta.
Bakteerit voivat aiheuttaa ihmiselle ruokamyrkytyksen.
Avaa kuvien katselu
Myös pakattujen leikkeleiden pitää olla koko ajan kylmässä. Tarkastuksissa löytyi kauppoja, joissa leikkeleet olivat liian lämpimässä. Kuva: Johanna Erjonsalo / Yle
Kertaus
Viikon uutisen aihe oli elintarviketurvallisuus.
Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.
Yle tutki tiedot ruokakauppojen terveystarkastuksista.
Lidl ja S-ryhmä huolehtivat ruoan puhtaudesta ja lämmöstä hyvin. K-ryhmän kaupoissa oli eniten ongelmia.
Ruoan säilytys kylmässä on tärkeää, että ihmiset eivät saa ruokamyrkytystä.
Tämä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!