Selkouutiset | torstai 18.6.2026
Palautuskeskukset. Mansikat. Jalkapallo. Sää.
Palautuskeskukset
Ensin uutinen EU:sta.
EU-maat saavat tulevaisuudessa lähettää turvapaikanhakijoita EU:n ulkopuolelle. Maat saavat lähettää EU:n ulkopuolelle ihmisiä, jotka eivät saa turvapaikkaa EU-maasta. Asiasta päätti EU-parlamentti.
EU-maat saavat tulevaisuudessa lähettää turvapaikanhakijoita EU:n ulkopuolelle. EU-maat voivat lähettää palautuskeskukseen myös ihmisen, joka on EU:n alueella ilman oleskelulupaa.
Mansikat
Nyt uutisen aiheena on mansikka.
Kaupoissa on juhannuksena suomalaisia mansikoita. Sää on ollut sateinen, ja siksi mansikat kypsyvät hitaasti. Myös mansikoiden kerääminen on vaikeaa sateella.
Mansikka kypsyy eri vauhtia Suomen eri osissa. Varsinais-Suomessa mansikat kypsyivät jo noin 2 viikkoa sitten. Näissä kuvissa poimijat poimivat mansikoita Salossa, Varsinais-Suomessa.
Kaupoissa on juhannuksena suomalaisia mansikoita. Jos juhannuksena paistaa aurinko, niin mansikat kypsyvät pian eri puolilla Suomea.
Jalkapallon MM-kisat
Seuraavaksi urheilua.
Jalkapallon MM-kisoissa kaikki joukkueet ovat nyt pelanneet yhden ottelun.
Yön otteluissa Ghana voitti Panaman ja Kolumbia Uzbekistanin. Keskiviikkona illalla Portugali pelasi tasapelin Kongon demokraattisen tasavallan kanssa. Englanti voitti Kroatian 4-2. Harry Kane teki pelissä 2 maalia.
Eniten maaleja on tähän mennessä tehnyt Argentiinan Lionel Messi. Hän teki 3 maalia ottelussa Algeriaa vastaan. Messi on tehnyt eri MM-kisoissa yhteensä 16 maalia. Vain saksalainen Miroslav Klose on tehnyt MM-kisoissa yhtä paljon maaleja.
Jalkapallon MM-kisat pelataan USA:ssa, Kanadassa ja Meksikossa.
Sää
Vielä sääennuste.
Huomenna perjantaina aurinko paistaa monin paikoin eri puolilla Suomea. Etelässä ja lännessä lämpötila on yli 20 astetta. Idässä on pilvisempää ja viileämpää kuin muualla.