Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | keskiviikko 17.6.2026

Elintarviketurvallisuus. Vuosaaren satama. Mehiläiset. Sääennuste.

Elintarviketurvallisuus

Aluksi uutinen elintarviketurvallisuudesta.

Ruokakauppojen elintarviketurvallisuudessa on suuria eroja.

Yle pyysi raportit viime vuoden elintarviketarkastuksista.

Eniten ongelmia on ollut K-ryhmän kaupoissa.

K-ryhmän kaupoissa oli ongelmia kylmäsäilytyksessä tai hygieniassa 7 prosentissa tarkastuksista.

Esimerkiksi joissakin kaupoissa kala tai leikkeleet olivat liian lämpimässä.

S-ryhmän kaupoissa ongelmia oli vain 2 prosentissa tarkastuksista.

Ruokakauppojen elintarviketurvallisuudessa on suuria eroja.

Lidlin kaupoissa ei ollut melkein ollenkaan ongelmia.

Yksi syy on se, että Lidleissä ei ole tuoreen kalan tai lihan myyntitiskejä.

Vuosaaren satama

Nyt uutinen Helsingin Vuosaaren satamasta.

Vuosaaren sataman ongelmat vaikeuttavat Suomen kuljetuksia.

Näin sanovat kuljetusfirmat.

30 kuljetusfirmaa on tehnyt yhteisen valituksen satamafirma Stevecon toiminnasta. Steveco siirtää kontit laivoista autoihin.

Kuljetusfirmat sanovat, että autot jonottavat satamassa liian kauan. Jonotus voi kestää jopa viisi tuntia.

Kuljetuspäällikkö Jussi Mäkelä sanoo, että satamassa on liian vähän työntekijöitä ja koneita.

Satamafirma Steveco toivoo, että autot varaavat saapumisajan etukäteen.

Steveco sanoo, että se palkkaa lisää työntekijöitä, kun sataman liikenne kasvaa.

Vuosaaren sataman ongelmat vaikeuttavat Suomen kuljetuksia.

Vuosaaren satama on Suomen tärkein tavarasatama.

Mehiläisten kattotarhaus

Lopuksi uutinen mehiläisten tarhauksesta katolla.

Mehiläisten kattotarhaus yleistyy.

Tämä on hotelli Laajavuori Jyväskylässä.

Hotellilla on kesällä mehiläispesiä katolla. Hotelli saa niistä hunajaa.

Paikka on hyvä mehiläisille, koska hotellin lähellä on metsää ja omakotitalojen puutarhoja.

Hotelli tarjoilee hunajaa aamiaisella ja myy sitä asiakkaille.

Mehiläisten kattotarhaus on suosittua monissa maissa.

Nyt se lisääntyy myös Suomessa esimerkiksi ravintoloilla ja hotelleilla.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Torstaina sää on vaihtelevaa.

Idässä voi sataa vähän.

Muualla on poutaista, mutta pilvistä.

Lämpötila on 12 ja 22 asteen välillä.