Selkouutiset | tiistai 16.6.2026
Iranin ja USA:n sopimus ja talous. Patria ja Valmet. Korkeakoulutus. Sää.
Lähi-itä ja talous
Aluksi Lähi-idän talousvaikutuksiin.
USA ja Iran ovat sopineet, että ne aloittavat neuvottelut pysyvästä rauhasta.
Ekonomistit sanovat, että sopu voi palauttaa myös Suomen talouden kasvuun. Sopu voi avata Hormuzinsalmen taas liikenteelle.
Iran sulki liikenteen salmessa maaliskuussa. Sulku on häirinnyt pahasti maailman oljy- ja rahtikuljetuksia
Sovun talousvaikutukset voivat alkaa näkyä syksyllä Suomessakin. Valtionlainojen korot, energian hinta ja inflaatio voivat laskea. Myös kotitalouksien korot voivat laskea.
USA:n ja Iranin rauha voi helpottaa taloutta koko maailmassa.
Patria ja Valmet
Sitten puolustusteollisuudesta.
Suomalainen asevalmistaja Patria tilaa Valmet Automotivelta monta sataa panssariajoneuvoa. Ne valmistetaan Uudenkaupungin tehtaalla.
Kyse on Patrian 6-pyöräisestä mallista, josta on tulossa merkittävä Euroopassa.
Koulutukset Uudessakaupungissa alkavat syksyllä, ja tuotanto alkaa täydellä vauhdilla ensi vuoden alussa.
Valmet alkaa kutsua syksyllä töihin niitä, jotka on lomautettu.
Patria tilaa Valmetilta monta sataa panssariajoneuvoa. Hanke työllistää Suomessa noin 240 henkilöä sataa ajoneuvoa kohden.
Lukuun on laskettu myös alihankkijaverkosto, joka tekee työtä ja tuotteita tilaajalle.
Korkeakoulutus Suomessa
Lopuksi uutinen koulutuksesta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö haluaa uudistaa ammattikorkeakoulujen tutkintoja. Niistä halutaan tehdä kandidaatti- ja maisteripohjaisia.
Muun muassa opiskelupaikkoja tarvitaan lisää. Nykyistä lyhyemmät tutkinnot voivat olla reitti korkeakoulutukseen.
Opetusministeriö haluaa uudistaa ammattikorkeakoulujen tutkintoja.
(Tiede- ja kulttuuriministeri Mari-Leena Talvitie:)
- Jatkossa tavoitellaan sitä, että 60 prosenttia nuorten aikuisten ikäluokasta olisi korkeakoulutettu.
Nyt osuus on vain alle 40 prosenttia. Se on 9 prosenttiyksikköä alempi kuin kehittyneissä maissa keskimäärin.
Ministeriön suunnitelmassa sanotaan, yhteiskunta lupaa jokaiselle suomalaiselle maksuttoman korkeakoulututkinnon.
Sää
Vielä sääennuste.
Keskiviikkona sataa ja tuulee.
Eniten sataa idässä.
Länsirannikolla paistaa aurinko.
Lämpötila on 15 - 20 astetta.