Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | maanantai 15.6.2026

USA ja Iran. Eläkemaksut. Työpaikat. Vieraslaji. Sää

USA:lle ja Iranille sopimus

Ensin uutinen Iranin ja USA:n sodasta Lähi-idässä.

Iran ja USA sopivat rauhasta.

Taistelut lopetetaan heti myös Libanonissa.

Sopimus allekirjoitetaan perjantaina Sveitsissä. Sen jälkeen Hormuzinsalmi avataan, sanoo USA:n presidentti Donald Trump.

Hormuzinsalmi on tärkeä laivareitti Persianlahdella.

USA sanoo, että sopimus kieltää Iranilta ydinaseen.

Rauhansopimusta on yritetty tehdä jo monta kuukautta.

Työntekijän eläkemaksu voi pienentyä

Sitten uutinen eläkemaksuista.

Työntekijän palkasta meni viime vuonna 24,9 % eläkemaksuihin. Eläkemaksuja maksetaan eläkerahastoille.

Nyt valtion eläkevirasto sanoo, että maksuja voidaan pienentää.

Syy on uusi sääntö. Uusi sääntö sallii, että eläkerahastot voivat sijoittaa helpommin rahaa. Eläkemaksuja ei tarvitse nostaa, jos sijoitukset tuottavat hyvin.

Valtion eläkevirasto sanoo, että eläkemaksuja voidaan pienentää.

Aikaisemmin työntekijöiden eläkemaksuja piti nostaa, jotta rahat riittävät ihmisten eläkkeisiin.

Salo kiinnostaa monia firmoja

Seuraavaksi aiheena ovat työpaikat.

Salon kaupunkiin tulee paljon uusia työpaikkoja.

Salo kiinnostaa yrityksiä, koska siellä osataan tehdä hyvin sähkölaitteita. Salossa oli ennen Nokian tehdas, jossa tehtiin Nokian matkapuhelimia.

Esimerkiksi sotatarvikkeiden valmistaja Forcit aikoo rakentaa tehtaan Saloon. Forcit palkkaa 200 työntekijää.

Saloon tulee paljon uusia työpaikkoja, koska siellä osataan tehdä sähkölaitteita.

Salossa tehtiin ennen Nokian matkapuhelimia. Nyt Salossa tehdään Jolla-yhtiön puhelimia.

Haitallisia vieraslajeja vaikea hävittää

Lopuksi uutinen suositusta pihakasvista, joka on haitallinen Suomen luonnolle.

Viitapihlaja-angervo on haitallinen vieraslaji, joka pitää hävittää pihasta.

Kasvin hävittäminen on vaikeaa ja kallista. Se leviää tosi helposti.

Järvenpäässä viitapihlaja-angervon poistaminen maksoi taloyhtiölle tuhansia euroja.

Pihan omistajalle voidaan määrätä jopa sakkoa, jos hän ei poista haitallisia vieraslajeja pihalta.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Huomenna on enimmäkseen pilvistä.

Paikoin voi sataa vähän vettä.

Lämpötila on 15–20 astetta.