Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 14.6.2026
EU ja maahanmuutto. Hoitoala ja kielitaito. Sosiaaliturvaministeri. Drooniuhka ja palkat. Hautaaminen.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
EU:n maahantulopaketti
Avaa kuvien katselu
Turvapaikanhakijoita pyrkimässä Suomeen itärajalla vuonna 2023. Kuva: Pauliina Tolvanen / Yle
Aluksi EU-politiikkaa.
Euroopan unionin parlamentti on hyväksynyt maahanmuuttopaketin.
Siinä on 10 lakiehdotusta: esimerkiksi tehokkaampi rajavalvonta ja turvapaikkahakemusten nopeampi käsittely.
EU-maiden pitää auttaa jäsenmaita, joihin tulee paljon maahanmuuttajia.
Uudistus ottaa kantaa myös välineellistettyyn maahanmuuttoon Suomen itärajalla. Välineellistetty maahanmuutto tarkoittaa sitä, että toinen maa ohjaa tai kuljettaa ihmisiä tahallaan rajalle.
Vielä ei ole selvää, miten yhtenäisesti EU-maat noudattavat uusia sääntöjä käytännössä.
Huono kielitaito vanhusten hoivassa
Avaa kuvien katselu
Hoitajien kielitaito ei ole ollut tarpeeksi hyvä asukkaiden hoitamiseen. Kuva: Getty Images, kuvakollaasi: Otso Ritonummi / Yle
Sitten vanhusten hoivasta.
Länsi-Uudellamaalla on ollut kieliongelmia kotihoitofirmoissa. Hyvinvointialue on irtisanonut sopimuksia, koska hoitajat eivät osaa suomea tai ruotsia tarpeeksi.
Yksi sopimus oli Keltakulta hoiva Oy:n kanssa. Palvelualajohtaja Tuula Suominen sanoo, että Keltakullan ongelmat olivat poikkeuksellisen vakavia.
Ylen laaja selvitys paljasti, että huono kielitaito on aiheuttanut hoitovirheitä eri puolilla maata.
Uusi sosiaaliturvaministeri
Avaa kuvien katselu
Karoliina Partanen valittiin eduskuntaan vuoden 2023 eduskuntavaaleissa. Kuva: Saara Peltola / Lehtikuva
Sitten uutinen hallituksesta.
Hallituksen uusi sosiaaliturvaministeri on kokoomuksen Karoliina Partanen.
Partanen on kuopiolainen kansanedustaja ja varatuomari. Hänet valittiin viime viikonloppuna myös kokoomuksen varapuheenjohtajaksi.
Partanen sijaistaa Sanni Grahn-Laasosta, joka jää vanhempainvapaalle.
Grahn-Laasonen on kertonut, että hän palaa sosiaaliturvaministeriksi vuodenvaihteessa.
Drooniuhka ja palkanmaksu
Avaa kuvien katselu
Kuvakaappauksia helsinkiläiskoulujen Wilma-viesteistä 15.5.2026, kun drooniuhkan takia Uudellamaalla annettiin varoitus pysytellä sisätiloissa. Kuva: Petteri Juuti / Yle
Nyt drooniuhkasta ja palkanmaksusta.
Valtio, työnantajat ja palkansaajat ovat sopineet palkanmaksusta silloin, kun on annettu vaaratiedote.
Suositus on, että palkanmaksu jatkuu, jos työntekijä jää pois töistä drooniuhkan takia.
Opettajien ammattijärjestö kieltäytyi ratkaisusta, koska se ei ole sitova vaan vain suositus.
Hautaaminen jää usein kunnalle
Avaa kuvien katselu
Useimmilla vainajilla on omaisia, mutta hautaamista ei aina enää nähdä suvun velvollisuutena. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle
Lopuksi hautaamisesta.
Yhä useampi omainen kieltäytyy läheisen hautaamisesta.
Laki sanoo, että silloin vastuu vainajasta jää kotikunnalle. Kuntaliitto kertoo, että tällaisia tapauksia on joka vuosi muutamia satoja.
Näin tapahtuu varsinkin suurissa kaupungeissa.
Kunnalla on oikeus periä hautauskulut omaisilta.
Tässä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!